Diskuse
Nakládá na nás jen co uneseme
Děkujeme za pochopení.
P17a19v38e83l 32K24a55l76a47b79i70s
V jednom pořadu jsem slyšel výklad Piťhova kázání jiného zástupce církve, které mi přišlo uchopitelné. Na druhé straně líbí se mi Halíkovo "není pevné, co se nechvěje" (parafráze). Já bych ten spor nepřeceňoval, dle mého došlo k vymezení prostoru k potřebné diskuzi uvnitř katolické církve.
M31a94r83e91k 35T65r16i39z67u52l10j18a63k
Taky bych ten spor nepřeceňoval. Lépe je mluvit o věcech klidně - a že je mluvit potřeba, o tom asi není pochyb. Protože, když se bude mlčet, někde to blbě vyhřezne... Ostatně jako vždy.
M64a74r85e45k 89T11r70i30z39u62l65j10a36k
Zmíněnou homilii patera Piťhy, která vzbudila tolik rozruchu, jsem si přečetl krátce poté, co zazněla. Jsou dostupné myslím i videozáznamy, kdo by měl zájem nad tím popřemýšlet.
Pokusím se však pro tuto chvíli odpoutat od dalších věcí, které následovaly, například od faktu, že dva kněží, kteří se k dané homilii veřejně vyslovili kriticky, Tomáš Halík a Zdeněk Petráček, byli "církevní vrchností" napomenuti. Také to je signifikantní pro úroveň (ne)diskuse, která v naší zemi vládne.
V tématu, které pan Piťha nastoluje, je řada věcí, o nichž je nezbytné mluvit a diskuse o nich by měla ve společnosti probíhat velmi věcně, za co největší kultivovanosti, solidnosti a znalosti problematiky. Vášně, nenávistné výkřiky, vzájemné obviňování, rozdělení na nevražící tábory, vyhrožování, atd. však diskusi vůbec neprospívají a jenom problém prohlubují.
Tedy za první: nastolení základního tématu (domácí násilí a nutnost vyrovnávat se s ním, ROVNOST mužů a žen, ale i dětí a starých lidí v důstojnosti před Bohem) je absolutně namístě.
Za druhé, skutečně existuje nebezpečí, že se této problematiky zmocní jakási nová ideologie podbarvená nenávistí a totalitními sklony. Ale tím více je potřebná diskuse, bez zastrašování a bez pouštění hrůzy na lidi. Protože podobné idologie, jako např "genderizmus" se šíří právě tam, kde chybí diskuse. Například kritika Zdeňka Petráčka (mířená k homilii patera Piťhy) zazněla právě v tomto smyslu. Ptal se, proč se tématu domácího násilí a skutečné rovnosti žen, mužů, dětí a starých lidí v důstojnosti před Bohem, církev sama už dávno nevěnovala a ponechala iniciativu jiným, které pak za to kritizuje.
Pokud je zde strach z jakési "plíživé totality genderizmu", pak je jedinou rozumnou odpovědí dobrá a solidní diskuse - tak jak je například otevíraná tímto článkem.
Jene, díky za článek a za detailnější témata v něm formulovaná. Jsem velice rád za diskusi mezi Vámi a Tomášem Vodvářkou (níže).
J33a57n 88J33í64l71e72k
Já myslím, že není problém vidět svět jinak, problém je v tom, že vidět svět jinak, je pro mnohé lidi projev osobního nepřátelství.
L82i46b91u82š16e 89P27a28l98k69o46v17á
podle počtu sebevražd to vypadá, že na některé naloží víc než mohou unést-nedávno zmíněný J.J.Ryba který na oslavu Boha napsal tak překrásné dílo a přesto mu pak církev odepřela obřad a pohřbily ho na morovém hřbitově...ale ti co to neunesli promluvit už nemohou a tak je snadné tvářit se že nebyli
T45o18m50á90š 42V27o90d97v41á57ř50k44a
Jene, už dlouho tvrdím, že chybí diskuse mezi teology a třeba lékaři či jinými specialisty. Zakuklení do sebe nesvědčí ani jednomu, spíše mám pocit, že se všichni tak nějak zakopávají ve svých pozicích a každý, kdo z toho zákopu vyskočí, je odstřelen.
Je mnoho otázek. Je umělé oplodnění ve stabilním páru proti Boží vůli či ne? Je správné, aby homosexuální pár vychovával dítě? (je lepší tento pár nebo ústav?) Když mluvím s faráři, tak ti se bojí odpovědi, protože o tom nepřemýšlejí a utíkají se k "jistotám". A každý podobný dotaz je docela vykolejí.
Jinak máš samozřejmě pravdu v tom, že každý dostane jen to, co unese. I když se to nezná, tak praxe /Tvoje i moje/ to nejspíše dosvědčí.
Pěknou neděli.
J87a38n 44J79í28l81e12k
No to jsou právě ty otázky. Jestli je nutné na všechno mít právo, jestli jako několik mých známých, co si pořídili dítě za pomoci umělého oplodnění s rizikem mentální retardace, která u dvou dětí se dostavila atd. Já neumím odpovědět na všechna ta práva, která se nastolují. Nějak mám pocit, že jsou věci do nichž není radno sahat. A neohánět se právy.
K38l10á83r52a 30T69r25n58k97o60v15á
Leccos jsem už léty přijala, chápu, že chtějí homosexuálové svůj svazek nějak stvrdit, ale pronajatá děloha mi připadá nepřijatelná a nemorální. To už se netýká dvou jedinců, ale třetího, který pak programově nemá biologického rodiče. Je to vůči němu egoistické.
J98a60r22o77s35l63a42v 54L58i64m24a
Pane Jilku. Dokud byla cirkevni doktrina diktatem pro vsechny (nezalezi na vire), spojoval se dusevni zivot vericich s jeho zivotem jako clena spolecnosti. Tato doktrina kontrolovala celou spolecnost a vsichni se MUSELI podridit..
Dnes by bylo dulezite oddelit tuto doktrinu od zivota spolecnosti. Nechat dusevni zivot na jednotlivci, ktery veri v tuto doktrinu a nezasahovat do zivota tech nevericich. Ti vyssi predstavitele teto diktriny si MUSI uvedomit, ze svymi projevy hovori jen k ten vericim. Spolecnost nemusi nasledovat jejich kazani.
V dnesnim zivote se jeste nedokazalo toto rozdeleni uskutecnit. Proto je tolik diskuzi.
Moje uvaha je otazkou pro vas, pane Jilku. Dokazete rici po predcteni me poznamky, zda jsem verici ci nikoliv?
- Počet článků 1219
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 718x