Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Experimenty ano, ale..

Dorazil jsem včera k večeru domu z blázince a chvíli přemýšlel, co dál. Z přemýšlení mě vytrhlo vlastní tělo, neb se mu chtělo spát. Dal jsem na své tělo a šel spát.

 Tělo se probudilo 21 hodině a chtělo se mu cvičit. Šel jsem
tedy cvičit. Docvičil jsem a má mysl se chtěla vzdělávat. Šel jsem se tedy
do postele vzdělávat. Vzdělával jsem se asi hodinu, zase jsem usnul,
probudil jsem se ráno opět jsem se vzdělával, neb jsem začal číst knihy, co
jsem kdysi dávno četl, v knihovně odpočívaly a čekaly, až je zase vytáhnu.
Vytáhl jsem v poslední době „Hypotézu štěstí,” od Jonathana
Haidta. Neboli: Hledání moderních pravd ve staré moudrosti.

Inu, ono toho lidstvo za posledních pět tisíc let, co máme písemné
záznamy, zas tolik nového nevymyslelo. Tedy, co moudrosti a jak dosáhnout
štěstí týče. Už jsem ji kdysi přečetl, odložil a upozornila mě na ni má
láska. Prý tam objevila spoustu dobrých mouder. Tak jsem se začetl a jak už
to bývá. Po druhé a pečlivějším čtení jsem opravdu objevil skvosty. Takže
zájemcům doporučuji. Budou mnohdy překvapeni autorovým pohledem.

Jinak den věnuji poslechu rockabilly, hledám taneční kroky, neb se ten
tanec hodlám naučit. Vábí mě svou dynamikou, je ještě o něco dynamičtější
než Jive, nebo Lindy-hop, alias „Holanďan,” jak tomu říkala
mládež v dobách mého mládí. Objevil jsem perly. Jak taneční, tak hudební.
Není na škodu poslouchat rokenrol celé odpoledne. Dokonce nemám pocit, že z
toho zblbnu, jak nám prorokovali naši rodiče a prarodiče. Stejně šedesát let
stará muzika a jak se dá poslouchat

Musím vymyslet taneční číslo do hry „Dopisy z minulosti,”
kterou jsem napsal v létě, teď ji zkompletoval a už ji zkoušíme. Nebudu se
zabývat závislostí, ale vztahy, láskou a takovými těmi obyčejnými věcmi.
Emoce by měly planout. Rokenrol se k tomu hodí. Nakonec rokenrol je plný
emocí. Písničky jednoduché, ale o lásce a to se dodnes nosí. Tedy láska.
Taková ta romantická, která sice pro život moc není, neb většinou brzy
vyprchá a pak přijde taková ta jiná láska, co pro mnohé nezralé lidi není
tou pravou láskou, ale tu romantickou je potřeba jednou dvakrát v životě
prožít.

Víc není třeba, protože pak už je to jak s medem. Občas samotný je
chutný, ale jen trochu, pak je dobrý do medovníku, nebo kafe. Jo kafe s
medem je také dobré. Zas ovšem jen pro někoho. Piji kafe s medem dlouho a
chutná mi. Jsou tací jedinci, co se tomu diví. Ale nepochopili, co je
opravdu dobrého.

Dostal jsem příkazem v blázinci, že musím jednou týdně zapsat dění na
skupině, kterou vedu. Nekonečně skvělé zdůvodnění. Prý v zájmu zlepšení péče
o pacienty. Jo, péče o pacienty, jen mi to ubere řas, který pacientům mohu
věnovat. Úředník zase zařehtal. Koně by to nenapadlo, takže neobviňuji
šimla. Ale jen blba, co nemá nic na práci a potřebuje vyvinout činnost a je
mu jen zřejmě líto, že mám čas se věnovat lidem a jejich potřebnějším
záležitostem. Zdravotnictví je takovými hovadinami zcela zaplněno.

Nevěřím, že to bude někdo číst a když bude, tak tomu bude rozumět. Ale
vlastně zapomínám, úředník a novinář rozumí všemu. Takže jsem se uklidnil.
No zřejmě jsem měl dost dobrý život, takže jestli jsem chodil utahaný, tak k tomu
ještě zblblý psaním. Eva mi vysvětlila jak psát, dám na ni. Má už dost
zkušeností aby poradila. Doktoři ti ze psaní nevyjdou. Teď se k tomu přidají
terapeuti. Ale nakonec, pořád mohu dát výpověď, věnovat se terapii mimo
blázinec a mít od všech pojišťoven a nadřízených klid.

Ono je také otázka jak dlouho mě ještě bude bavit dojíždět třikrát týdně
do blázince. Mám co dělat bez blázince, možná bych měl dát šanci dát
vyniknout mladým. Uvidím. Budu si držet svých sedm skupin, sem tam
individuální konzultaci, na chleba ta činnost dá. A nebudu mít nadřízené.
Nemohu si na nadřízené dosud stěžovat, ale být bez nadřízených je naprostá
pohoda. Tohle jsem si ověřil při všech těch činnostech, co provozuji na
volné noze.

Tohle mě baví na tom ochotnickém divadle. Nikomu se nezpovídám, napíši co
chci, seženu lidi ochotné hrát, pokud mi na to někdo chce dát peníze, vezmu
je, ale stejně nehodlám být komukoliv zavázaný natolik abych psal a hrál, co
si přeje on. Divadlo sice stojí peníze, ale jak jsem zvyklý žebrat u
movitých lidí, tak zatím se mi vždy poštěstilo si vydat jak knížku, tak
zahrát divadlo, v obou případech se našli dobří lidé, co podpořili chudého
terapeuta, co si rád hraje.

Jo svoboda je svoboda. Nic se nevyrovná tomu být svobodný. Socani se mi
pochopitelně pokusí vysvětlit, že kultura by měla být podporováná z peněz
daňových poplatníků, ale já si to nemyslím. Chce-li někdo třeba
experimentovat, jako hodlám teď já, co se divadla týče, měl by si na své
experimenty opatřit peníze od lidí, kteří mu je chtějí dát. Nikoliv žebrat o
grant.

Tím experimentem má na mysli, že hodlám zařadit taneční číslo do hry.
Jinak hezký hra s příběhem. Žádné divadlo bez příběhu. K takových
experimentům jsem ještě nedorostl. Jako jsem ještě nedorostl k souhlasu, že
mám povinnost se plně starat o lidi, kteří se vydali do světa s tím, že se
tam o ně někdo povinně postará. Na tohle jsem nikdy neslyšel. Rád pomohu a
prospěji lidem, kteří se hodlají o sebe postarat v rámci svých možností, ale
nijak nemíním podporovat ty, co mají za to, že jsou třeba natolik geniální,
že státem vybrané peníze od druhých lidí jim prostě patří. Nepatří a nemají
na ně nárok.

Když chci jít do divadla, zaplatím cenu jakou si řeknou, protože buď na
divadlo mám, nebo tam nejdu a oželím, ten „zázrak.” Když chci
knížku, to samé, buď na ni mám, nebo, si ji jdu půjčit do knihovny, kterou
klidně ze svých daní rád podpořím, ale nikoliv, že budu dotovat každého,
kdo si myslí, že jeho dílo zaslouží podporu. Jo jo.

  •  
Autor: Jan Jílek | sobota 28.11.2015 18:57 | karma článku: 19,91 | přečteno: 476x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2444x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články