Diskuse
Nakládá na nás jen co uneseme
Děkujeme za pochopení.
P18a48v84e14l 39K18a90l78a98b60i72s
V jednom pořadu jsem slyšel výklad Piťhova kázání jiného zástupce církve, které mi přišlo uchopitelné. Na druhé straně líbí se mi Halíkovo "není pevné, co se nechvěje" (parafráze). Já bych ten spor nepřeceňoval, dle mého došlo k vymezení prostoru k potřebné diskuzi uvnitř katolické církve.
M66a67r29e82k 48T31r22i82z67u52l61j62a20k
Taky bych ten spor nepřeceňoval. Lépe je mluvit o věcech klidně - a že je mluvit potřeba, o tom asi není pochyb. Protože, když se bude mlčet, někde to blbě vyhřezne... Ostatně jako vždy.
M37a17r77e96k 22T75r59i82z32u15l48j59a73k
Zmíněnou homilii patera Piťhy, která vzbudila tolik rozruchu, jsem si přečetl krátce poté, co zazněla. Jsou dostupné myslím i videozáznamy, kdo by měl zájem nad tím popřemýšlet.
Pokusím se však pro tuto chvíli odpoutat od dalších věcí, které následovaly, například od faktu, že dva kněží, kteří se k dané homilii veřejně vyslovili kriticky, Tomáš Halík a Zdeněk Petráček, byli "církevní vrchností" napomenuti. Také to je signifikantní pro úroveň (ne)diskuse, která v naší zemi vládne.
V tématu, které pan Piťha nastoluje, je řada věcí, o nichž je nezbytné mluvit a diskuse o nich by měla ve společnosti probíhat velmi věcně, za co největší kultivovanosti, solidnosti a znalosti problematiky. Vášně, nenávistné výkřiky, vzájemné obviňování, rozdělení na nevražící tábory, vyhrožování, atd. však diskusi vůbec neprospívají a jenom problém prohlubují.
Tedy za první: nastolení základního tématu (domácí násilí a nutnost vyrovnávat se s ním, ROVNOST mužů a žen, ale i dětí a starých lidí v důstojnosti před Bohem) je absolutně namístě.
Za druhé, skutečně existuje nebezpečí, že se této problematiky zmocní jakási nová ideologie podbarvená nenávistí a totalitními sklony. Ale tím více je potřebná diskuse, bez zastrašování a bez pouštění hrůzy na lidi. Protože podobné idologie, jako např "genderizmus" se šíří právě tam, kde chybí diskuse. Například kritika Zdeňka Petráčka (mířená k homilii patera Piťhy) zazněla právě v tomto smyslu. Ptal se, proč se tématu domácího násilí a skutečné rovnosti žen, mužů, dětí a starých lidí v důstojnosti před Bohem, církev sama už dávno nevěnovala a ponechala iniciativu jiným, které pak za to kritizuje.
Pokud je zde strach z jakési "plíživé totality genderizmu", pak je jedinou rozumnou odpovědí dobrá a solidní diskuse - tak jak je například otevíraná tímto článkem.
Jene, díky za článek a za detailnější témata v něm formulovaná. Jsem velice rád za diskusi mezi Vámi a Tomášem Vodvářkou (níže).
J52a45n 82J97í74l69e66k
Já myslím, že není problém vidět svět jinak, problém je v tom, že vidět svět jinak, je pro mnohé lidi projev osobního nepřátelství.
L41i78b82u36š53e 38P75a97l22k14o56v84á
podle počtu sebevražd to vypadá, že na některé naloží víc než mohou unést-nedávno zmíněný J.J.Ryba který na oslavu Boha napsal tak překrásné dílo a přesto mu pak církev odepřela obřad a pohřbily ho na morovém hřbitově...ale ti co to neunesli promluvit už nemohou a tak je snadné tvářit se že nebyli
J73a75n 32J40í92l66e33k
Je rozdíl mezi, nemoci unést a nechtít unést.
T11o88m44á62š 80V33o74d77v75á10ř69k76a
Jene, už dlouho tvrdím, že chybí diskuse mezi teology a třeba lékaři či jinými specialisty. Zakuklení do sebe nesvědčí ani jednomu, spíše mám pocit, že se všichni tak nějak zakopávají ve svých pozicích a každý, kdo z toho zákopu vyskočí, je odstřelen.
Je mnoho otázek. Je umělé oplodnění ve stabilním páru proti Boží vůli či ne? Je správné, aby homosexuální pár vychovával dítě? (je lepší tento pár nebo ústav?) Když mluvím s faráři, tak ti se bojí odpovědi, protože o tom nepřemýšlejí a utíkají se k "jistotám". A každý podobný dotaz je docela vykolejí.
Jinak máš samozřejmě pravdu v tom, že každý dostane jen to, co unese. I když se to nezná, tak praxe /Tvoje i moje/ to nejspíše dosvědčí.
Pěknou neděli.
J91a95n 27J95í37l93e69k
No to jsou právě ty otázky. Jestli je nutné na všechno mít právo, jestli jako několik mých známých, co si pořídili dítě za pomoci umělého oplodnění s rizikem mentální retardace, která u dvou dětí se dostavila atd. Já neumím odpovědět na všechna ta práva, která se nastolují. Nějak mám pocit, že jsou věci do nichž není radno sahat. A neohánět se právy.
K68l47á82r84a 19T10r90n73k98o76v23á
Leccos jsem už léty přijala, chápu, že chtějí homosexuálové svůj svazek nějak stvrdit, ale pronajatá děloha mi připadá nepřijatelná a nemorální. To už se netýká dvou jedinců, ale třetího, který pak programově nemá biologického rodiče. Je to vůči němu egoistické.
J52a14r18o45s65l13a96v 26L12i13m77a
Pane Jilku. Dokud byla cirkevni doktrina diktatem pro vsechny (nezalezi na vire), spojoval se dusevni zivot vericich s jeho zivotem jako clena spolecnosti. Tato doktrina kontrolovala celou spolecnost a vsichni se MUSELI podridit..
Dnes by bylo dulezite oddelit tuto doktrinu od zivota spolecnosti. Nechat dusevni zivot na jednotlivci, ktery veri v tuto doktrinu a nezasahovat do zivota tech nevericich. Ti vyssi predstavitele teto diktriny si MUSI uvedomit, ze svymi projevy hovori jen k ten vericim. Spolecnost nemusi nasledovat jejich kazani.
V dnesnim zivote se jeste nedokazalo toto rozdeleni uskutecnit. Proto je tolik diskuzi.
Moje uvaha je otazkou pro vas, pane Jilku. Dokazete rici po predcteni me poznamky, zda jsem verici ci nikoliv?
- Počet článků 1219
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 718x