Klasik a hezká Jenny Morganová

5. 08. 2017 18:59:29
Čas od času mne napadne, jak by chutnal třeba žitný chleba s balkánským sýrem a česnekem. Abych zjistil tu chuť, musím vyzkoušet. Jsem doma sám, tak mohu. Než zítra vyrazím ven, zatím vyvanu.

Několik krajíců chleba, na plátky balkánský sýr, položit, navrch česnek a oči se rozšíří blahem. K tomu černé kafe, černé jako má duše a ráj se koná. Mám holt jednoduché chutě. Ale abych byl upřimný, tak k těmhle návodům, mne přivedla dobrodružná literatura a poesie. Specielně Kapitán Fracasse, respektive román, nikoliv film, ten mě tedy nijak extra neokouzlil, a v tom románu popisy různých lahůdek. Třeba kozí sýr, který vévoda Vallobmbreuse považoval za obzvlášť lahodný.

Nakonec, když jsem při putování po Francii, cestou na Gibraltar byl pozván několikrát na jídlo, jednou dokonce na statek, kde u stolu seděly tři generace a já, pochopil jsem, jak se dá žít a jíst. Francouzi tohle umí. Jídlo bylo vynikající a na konec byl sýr. Jako zákusek, kupodivu, tavený. Zjistil jsem jak mazaná je francouzská kuchyně. Ale tolik jsem se nedivil, neb jsem se shlédl v franzouzské poesii. Hlavně mého oblíbence Francoisa Villona, Hlavně, co psal o lásce a jídlu ve své „Baladě – protest“
a z ní tedy malý úryvek.
Franc Gontier se svou Helou kdyby věděl,
jak slaďounce se v pohodlíčku žije,
tak byl by nadšenec ten nevěděl,
že spása jediná jen v cibuli je
a v podmáslí, jež k česneku se pij.
Pod růží ležet je jim krásou krás?
Kde lože s lenoškou je-ptám se vás...

Mluvil mi z duše. Dobře se najíst je základ. Jasně, je krásné, ekologicky žít, zdravě a lahodně se stravovat, líbat se s Helou pod šípkem jak dále pokračuje:

Ať Gontierovic pijí vzduch a jas;
a sajte úžas nad úžas
pod šípkem líbejte se do umdlení!
Nechť je zdrávo pěstit štěp a klas-
žít v komfortu, ach nad to není!

Měl recht klasik, občas neškodí ležet pod šípkem, dokonce neškodí se pod ním líbat, je-li s kým, ale pohodlí je pohodlí. Takže balkánský sýr, česnek, chleba žitný, ale k večeři, takový krásně zralý steak, ten vůbec neškodí. Dopíši blog a dám si.

Měl jsem docela náročné dopoledne. Jedno lehce rozvrácené manželství, pak fetující maminka, co má nároky na dceru, která s tím neví rady. To už tak bývá, nejen dcery dělají starost matkám, ale i matky dcerám: Nezávidim jim ten život, ani jedné. No, uvidíme, co bude dál. Gentleman jak se zdá, pochopil, že méně je někdy více a slečna snad tako připustí, že maminka je dospělá.

Skončila práce a musel jsem se posilnit. Právě tím chlebem, sýrem a česnekem. Dva tři stroužky postačí. Pak jsem si na YouTube pouštěl krásný humor Luďka Nekudy a Jiřího Císlera. Dlouho jsem nic od nich neslyšel a zastesklo se mi po písní Jenny Morganová, kterou Luděk Nekuda zpíval v roce 1970. Našel, poslechl a má duše se rozjařila. Pak jsem si pustil několik scének a vybral následující. Jo jo.

Autor: Jan Jílek | sobota 5.8.2017 18:59 | karma článku: 14.58 | přečteno: 367x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 83 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 11.05 | Přečteno: 947 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.81 | Přečteno: 452 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 294 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
VIP
Počet článků 1219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 717

Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...