Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lehce se unavit, aby lépe chutnalo

Ptávají se mě lidé, jak jsem zařídil, že jsem se za tu dobu 24 let, co pracuji v blázinci ještě nezbláznil. Myslím, že odpověď je jednoduchá.

 

Hlídám si abych rozlišil volný čas od času pracovního. Nejen proto, že hlásám zásadu, že pracovat má člověk proto, aby z toho něco měl. A pracovat zadarmo se nemá. Práce zadarmo kazí charakter. Ale také proto, že kdo neumí rozdělit svůj čas pracovní, od času volného, neuvěřitelně chudne. V tomhle bodě jsem zajedno se všemi židovskými a křesťanskými denominacemi. Platí pro mne ono známé, leč mnohými málo používané přikázání. Pomni, abys světil den sváteční.

Ano, u plavby jsem pracoval i ve dnech svátečních. Ovšem pouze tak, že se loď jen řídila. Tohle byl zvyk a ti vůdci plavidla, co vyžadovali práci na údržbě plavidel i v neděli, nebyli oblíbení. Práce v neděli byla většinou proti dobrým zvykům. V neděli se na většině plavidel nedělalo. Protože neděle je od slova, jak se říkalo: Nedělat.

Naprosto se nehodlám tímhle blogem angažovat ve smyslu, že bychom se měli vrátit na větve a jen se živit sběrem a lovem. To ani náhodou. Nefandím zeleným. Přeci jen mi dnešní technická civilizace vyhovuje. Dobrý služebník. Ale na druhou stranu, pro mnohé, je technická civilizace špatným pánem, neb nedokáží uvěřit, že zítra je také den a ne všechny „propáslé” příležitosti jsou fatální ztrátou, která nezničí jejich podnikání. Neumí říci NE, ani svému obchodnímu partneru, ani své chamtivosti.

Je mi líto lidí, co neumí jít třeba jen tak procházkou, nikam nechvátat, protože oni musí být co nejdříve tam a tam, mají patnáct telefonu za odpoledne, ve kterých si sjednávají schůzky, ze kterých jsou unaveni, protože musí splnit, co si jejich obchodní partner vymyslí. Nemohou jít na procházku, či si doma lehnout, neb by jim uniklo, to či ono. Jsou chamtiví. Neumí říci ne, své chamtivosti.

A proč práce zadarmo ničí charakter? Práce zadarmo totiž pozbývá smysl. Co ztrácí smysl, je beznadějné. Pracuji abych dostal peníze, nebo abych si opatřil obživu. Sbírám ořechy, lovím králíky. Jestliže v neděli odpoledne konám práci, kterou mám vykonávat v pracovním týdnu od do: Pak je něco špatně. Buď se dostávám do deprese, protože nejsem schopný udělat, co udělat mám v čase, co je tomu určen, nebo jsem záměrně přetěžován, protože mému nadřízenému se nevyplatí člověk navíc, co by převzal některé mé povinnosti. Tím pádem se dostávám do stavu emočního rozladu. Neumím říci ne, lidem kolem sebe, kteří mne nutí pracovat nad mé možnosti.

Člověk v emočním rozladu není člověkem, co by vynikal skvělým charakterem, bezchybným úsudkem a perfektním výkonem. Naopak. Většinou lidé, co se dostávají do těchto psychických stavů, díky neustálému přetěžování,  jsou lidé, co hledají pak spásu v alkoholu, drogách a to jak známo člověku ani somaticky, psychicky, morálně a tím pádem ani sociálně nepřidá.

A nemusí být ti lidé ani závislí. Každý, kdo se přetěžuje a zároveň se dopuje, více, či méně se devastuje. Jeho výkonnost se z dlouhodobého hlediska snižuje. A pocit snížené výkonnosti charakteru nepřidá. Takže jak je vidět z krátké ukázky, práce zadarmo ničí charakter. A ono svěcení dne svátečního, člověku pomáhá bohatnout.

Za měsíc dovolené nic nevydělám.Dostanu pouze plat z blázince, všechno ostatní je fuč. Ale nemít ten měsíc dovolené, kdy nedělám nic, pouze buď cestuji jako gentleman, co nemá nic jiného na práci, nebo pokud jsem doma, chodím nakupovat abych něco pojedl. Nevydělám ve zbytku roku, ani polovinu toho, co obvykle vydělám. Nebyl bych výkonný a neměl bych ani náladu pracovat. Jak je člověk přetažený, pak už mu ty krátké odpočinky mezi prací nestačí.

A další věc. Jakmile bych ztratil pocit, že přestávám být pánem svého času, že přestávám být člověkem, který rozhoduje o svém životě, pak se stávám ze svého hlediska tím nejchudším. I když bych bydlel v paláci z mramoru a obsluhovaly mne ty nejkrásnější ženy, které bych si byl schopen zaplatit.

Uzavřu-li smlouvu, že budu od pondělí do pátku po dobu osmi hodin vykonávat takovou a takovou práci, je to mé svobodné rozhodnutí. Zbytek času je můj a mohu s ním naložit jak uznám za vhodné. Mohu uzavřít smlouvu, že budu pracovat jen čtyři hodiny denně. Zbytek času využiji jak uznám za vhodné. Jestli spím, koukám po holkách, chodím kolem baráku na procházku je moje věc. Takovou smlouvu jsem uzavřel a zjistil jsem, že pracuji stejný počet hodin, jako když jsem pracoval na celý úvazek a vydělám víc peněz. Kupodivu.

Nenechal jsem se chytit do své chamtivosti, kterou jako většina lidí, když si nedám pozor, trpím. Čtyřicet hodin týdně, vydělám na sebe, zbytek času věnuji svým zájmům. Pravda, tech čtyřicet hodin je náročných, proto musím odpočívat. Abych neztratil charakter. Práce zadarmo je tedy z mého hlediska vyloučena.

A ještě něco. Lidé, co pořád pracují, protože jim to takzvaně nedá, mají zřejmě psychické potíže, které léčí neustálou aktivitou. U mnohých v konečném důsledku se dostaví podobné následky, jako když své potíže řeší drogami. Mají jen tu práci. Jinak nic. Ani vztahy ani čas na zábavu. Jen tu práci. Jo jo.

 

PS: Blogy o dovolené píši proto, ne že bych chtěl pracovat, ale proto, že mi jak mírná psychická a fyzická námaha prospívá. Nechám volně běžet myšlenky, pak je napíši a vyčistím hlavu. Zacvičím na TRX, udělám pár dřepů, projdu se . Podobné, jako když  člověk chodí po světě, plave v moři a lehce se unaví,, aby mu lépe chutnalo.  Odpočívám a neatrofuji.

 

 

Autor: Jan Jílek | čtvrtek 6.7.2017 12:53 | karma článku: 15,66 | přečteno: 397x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,63 | Přečteno: 2391x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2052x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 659x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Úplně konformní chlápek

Sparta opět odvolala trenéra. Nedivím se. Už dlouho jsem neviděl tak dobrý klub v takovém rozkladu. To už tak bývá. Něco se pokazí a najednou jde vše jak v dominu. Kostky padají jedna za druhou.

25.4.2019 v 14:49 | Karma: 16,69 | Přečteno: 624x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Slavná nevítězství

„Miluji,” takové ta slavná nevítězství. Ve sportu, či v jiných oblastech lidské činnosti. V poslední době je zažívá pražská Slávia. Utrpěla jich hned ve jedné řadě tři. Dvě s Chelsey, jedno ze Spartou.

19.4.2019 v 15:42 | Karma: 17,50 | Přečteno: 519x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Asi nebudu nejlepší

Svezl jsem se dnes ráno „novým autem,” mé lásky, co v pondělí dala do šrotu jednu Felicii, odpoledne téhož pondělí koupila novou Felicii, tentokrát kombík a už zase jezdí.

17.4.2019 v 15:22 | Karma: 17,35 | Přečteno: 587x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Majitelé pravdy a nekonečné kolo sporu

Vyrazil jsem do blízkého supermarketu na nákup. V zájmu zrychlení obsluhy udělali samoobslužné pokladny. Na kartu i hotovost. No zatím, než se zřejmě nacvičíme jak s tím, bude to trochu problém.

15.4.2019 v 11:46 | Karma: 18,60 | Přečteno: 852x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Docela dobré dědictví

Letí to, letí. Zítra by mému tátovi bylo 93 let. Mé bývalé ženě Petře 58, je mezi nimi rozdíl přesně 35 let. Jenže táta se dožil 57. Pálil tu svíčku života ze dvou stran, jak se kdysi říkalo.

14.4.2019 v 14:06 | Karma: 24,14 | Přečteno: 764x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Bramboračka na talíři i v hlavě

Ptala se mne má láska, když jsem seděl u svého psacího stolu, s nohama na stole, na co že myslím? Nějak jsem chápal její otázku jako celkem nepatřičnou.

12.4.2019 v 13:29 | Karma: 20,49 | Přečteno: 663x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Dvě pravidla

Psal mi včera na FB Macháně z Katolického týdeníku, že už tedy jako ten náš rozhovor, co jsme spolu vedli kolem patologického hráčství uveřejnil.

9.4.2019 v 9:53 | Karma: 17,78 | Přečteno: 565x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Dvě víkendové radosti a jedna šmouha

Učil jsem vnučku obchodovat. Přišla na návštěvu, původně měly přijít dvě vnučky, neb té starší, Elence jsem koupil tašku do školy, přesně tu, co si přála a těšil jsem se, že ji ji předám. Nepřišla, měla horečku.

8.4.2019 v 11:57 | Karma: 19,48 | Přečteno: 597x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nemám bohužel žádné zázračné vlastnosti

Volala mi včera neznámá paní, která se dotazovala, zda jsem psychotronik. Musel jsem ji zklamat. Nejsem, nijak se o psychotroniku nezajímám a nemám žádné zázračné vlastnosti.

6.4.2019 v 18:01 | Karma: 15,72 | Přečteno: 620x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Útržky úvah posledních dnů

Sleduji tak události posledních dní, kterými se často zabývají blogy na iDnes i jinde. Ať se jedná o brexit, chování presidenta, nebo nadějí vkládané, či negující tyto naděje u nové presidentky Slovenska.

3.4.2019 v 22:41 | Karma: 20,46 | Přečteno: 621x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Kouzlo nechtěného

Přečetl jsem si několik třeskutě vtipných blogů na aprílové téma, z nichž ten nejtřeskutější, byl blogerky Palkové, na téma stěhování americké ambasády.

1.4.2019 v 12:56 | Karma: 24,45 | Přečteno: 819x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Když se to umí, je to ke koukání

Probudil jsem se v 5:52 letního času. Jak mi ukázal mobil, hodinky i počítač. Skoro vyspalý. Díval jsem se v noci na The Highwaymen s Kevinem Costnerem a Woody Harrelsonem v roli stárnoucích ostrostřelců.

31.3.2019 v 8:08 | Karma: 16,38 | Přečteno: 549x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Umím číst, to je všechno

Už asi dvacet let říkám svým vrstevníkům ohledně počítačů. „Nebojte se něco zkusit, počítač tím nezničíte, maximálně shodíte aplikaci.” Opakuji, ale někdy jak se zdá zcela marně.

30.3.2019 v 2:28 | Karma: 19,41 | Přečteno: 741x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Brazilský kafe a anglický čaj

Tak jsem včera a předtím v pátek ochutnal brazilský kafe a anglický čaj. Tedy, viděl jsem dvě světová mužstva, se kterými hrála česká reprezentace. Bylo na co koukat.

27.3.2019 v 7:52 | Karma: 12,17 | Přečteno: 477x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zřejmě nebude hlupák

Se zájmem jsem si přečetl zprávu, že president Trump je v podstatě nevinný. Nespolupracoval s Rusy, nemá na krku žádný kriminální čin, který by ho mohl stát presidentský úřad.

25.3.2019 v 12:01 | Karma: 28,15 | Přečteno: 851x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články