Experti jsou mým hitem

8. 11. 2017 11:29:44
Mám rád experty. takové ty, co vždy vědí, co bude, nebude, jakou kdo má šanci, jakou kdo šanci nemá. Prostě experti jsou mým hitem.

Včera jsem poslouchal po tiskové konferenci Mirka Topolánka radu expertů na DVtv. Připomněla mi ta debata knihy Nassima Taleba. Zatím jsem od toho člověka četl tři, musím říct, že se nedivím, že většina expertů ho nemá ráda. Jasně říká co si o expertech a jejich prognózách myslí.

Nebudu shazovat mínění expertů z politiky, nebo financí. Počkám si jak vše dopadne. Žiji v přítomnosti, neznám budoucnost, nevím o ní nic, minulost nezměním. Nikdo z nás není stejně schopný žít jinak než v přítomnosti. Můžeme si vykládat karty, používat teorii pravděpodobnosti, mít nějakou představu a informace, stejně nakonec jen sama budoucnost ukáže, co bude a jak bude.

Prostě nevíme. Zeptá-li se mne někdo na prognózu libovolného pacienta, sebelépe spolupracujícího v ústavní léčbě, odpovím, že nevím, že šanci má, ale tu mají všichni. Stejně tak jsem si přál aby hnutí ANO, dostalo minimálně o deset procent hlasů méně, než dostalo, leč zůstalo u přání. A takhle je tomu se vším.

Ano, četl jsem třeba způsoby prognóz, co se vztahů týče, které z dost vysokého procenta vycházely, ale nevycházely zcela stoprocentně. Z jednoduchého důvodu. Vždy se může něco stát, co tu stabilitu vztahu ovlivní. K dobrému, či zlému. V politice, ekonomice, předpovědi počasí je tomu stejně. Takže poslouchat experty znamená v mém případě mít více, či méně naděje, že něco tak bude. Nebo nebude.

Sleduji-li dámu, která po mě očkem hází, je vždy ve hvězdách, zda až jeden nebo druhý promluvíme, se v oku zableskne více, či jiskra vyhasne zcela. Nevíme a nevíme. Doufáme a doufáme. Experti nám mohou dodat informace, co se minulosti týče. Předpověď minulosti, jak říká Taleb, jim vždy vychází. V tom jsou neomylní. Ale jaká bude cena akcií zítra, jaké bude počasí pozítří se vždy odehrává jen a jen v rovině odhadů.

je dobré, když člověk si uvědomuje přítomnost, může okamžitě reagovat, je-li třeba a je-li schopen. Může tím trochu předurčit budoucnost. Například, jestliže se pravidelně nepřežírám, pak asi neztloustnu. Jenže nevím zda nebudu mít potíže se štítnou žlázou a otylosti beztak neujdu. To jsou ty neznámé, které se objeví až v té další přítomnosti.

Několik nejdůležitějších lidí ve svém životě jsem potkal, ačkoliv jsem ještě ten den ráno o jejich existenci neměl ani tušení. Staly se v mém životě věci, které by na začátku žádný expert na psychoterapii o mě ani ve snu nepředpokládal. Pamatuji se, jak mi kdysi Honza Lutera řekl, že jsem na stejné úrovni jako jeden kolega v terapeutické skupině, co byl zaléčený psychotik, který měl obrovské sociální a komunikační potíže.

Tehdy jsem se vyděsil, protože pokud to myslel vážně, měl jsem skutečně problém. V té terapeutické skupině jsem byl nejvýřečnější, nejhlasitější, ze svého hlediska pochopitelně nejchytřejší. Abych se najednou dozvěděl, že mě autorita a expert, za kterého jsem Honzu Luteru považoval, vidí jinak a dává mi pramalé šance. Možná tomu tak tehdy bylo a měl všechny důvody předpokládat, že tomu tak bude i nadále.

Pokazil jsem mu tu expertní předpověď. Ve hře byla navíc jedna jediná věc. Ta se jmenuje: „Vytrvalost.” Adruhá, která zřejmě hrála roli, se dnes nazývá: „Epigenetika.” Chováním jsme schopni ovlivnit svou genetickou výbavu. Tedy jsem díky vlastnímu příběhu velmi opatrný v prognózách a odhadu směřování osudu těch druhých. Prostě nevím.

Bylo zvláštní, že lidé kolem mne, mě viděli jinak, než ta autorita. Viděli tu vytrvalost a tu ochotu se prosadit. Oni sami většinou tyhle dvě vlastnosti neměli. Jedni mě obdivovali, druzí upřímně nenáviděli. S obojím jsem se musel naučit vyrovnat a žít.

Nezabývat se budoucností, ale přítomností, naučit se dělat věci tak nejlépe jak umím, když je dělám, cokoliv dělám a až je dodělám, podívat se na výsledek. Dokud není hotovo, neznáme výsledek. Vždy můžeme něco pokazit, ale i napravit. Tohle mě nejlépe v současnosti ukazuje malování akvarelem. Než barva uschne, tak vše je jinak, než po uschnutí. Najednou díky schnutí se na obrázku objeví věci, které by tam člověk nepředpokládal.

A takhle je tomu s mnohými jinými věcmi v životě. Něco uděláte a vůbec netušíte, co se doopravdy stane. Co z vašeho skutku opravdu vyleze. Takže: Mám rád experty, dávají naději, berou iluze, ale jaký bude výsledek, na to si jeden každý musí počkat. Jo jo.

Autor: Jan Jílek | středa 8.11.2017 11:29 | karma článku: 21.02 | přečteno: 639x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... Pro Marušku...

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 8 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.34 | Přečteno: 240 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 1489 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.65 | Přečteno: 472 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
VIP
Počet článků 1219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 717

Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...