Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Experti nám radí

Před dnešním sportem, který se skládal napřed z posilování na TRX, pak chůze a běhu Prokopským údolím jsem si založil další příliš dlouhé tepláky. Divím se, že mě to už nenapadlo dříve. Kdysi dávno, coby učedník jsem si spravoval montérky izolačkou a teď jsem dumal, která z mých známých má šicí stroj a chuť mi ty troje dobré tepláky ve kterých mohu mezi slušné lidi, mi je zkrátí. Nakonec jsem si uvědomil, že mám v šuplíku botníku izolepu, kterou na cestách používám jako opravný prostředek, plus náplast na odřeniny a puchýře. Vzal jsem čisté vyprané tepláky, obrátil je naruby, odhadem založil, přelepil a hotovo. Jen sem si dal pozor abych je navlékl na sebe tak aby nebylo vidět mé dílo.

Jo, u práce se musí myslet. Jak je vidět, izolepa i šicí stroj nahradí. V Prokopském údolí byl klid, zřejmě už je na výletníky, co se hodlají kochat na slunci příliš pod mrakem a chladno. Ačkoliv bylo kolem asi čtyř stupňů Celsia. Šlo se a běželo hezky. Sice sem tam někdo na procházce byl, ale proti minulé neděli lidí bylo tak třetinu méně. Trochu foukal vítr, ze začátku mi mírně prochládaly ruce, nohy ne. Protože nohy, jak jdou, tak se i bosé prohřívají. Ale i pak si ruce zvykly. Lepším se lepším se. Do kopce jsem chytil druhý dech, už jsem tak nefuněl a těch osm km v hodině, pokud krokoměr, co jsem dostal nekecal jsem udržel.

Pořád si se zálibou čtu v Talebovi a jeho Antifragilitě. Napadají mě přitom myšlenky, že by se z nich bolševici a multikulturalisti asi opupínkovali. Jo, jak někdo řekne, že lidem se má nechat svobodná volba, aby si zařídili život jak chtějí, okamžitě se najdou humanisti a intoši, co nemohou přenést přes srdce, že prostý člověk by měl přijít o jejich společenské teorie, které se takzvaně musí falzifikovat, aby se ukázalo, že obstojí v proudu dní a životě. Místo toho, aby se použila fenomenologie a vyjevilo se co se skutečného, praktického děje a jeví a tím pádem se teprve potom tvoří teorie. Které vlastně jen popisují skutečnost. Ve fyzice, to je prý jediná oblast, kde se dají napřed vytvořit teorie a pak je ověřovat. Jinak nikde, říká Taleb. Myslím, že se nemýlí.

Už dávno jsem si v psychoterapii všiml, že mnohé psychologické a psychoterapeutické teorie vyjadřují spíše přání a představě teoretizujících. aby jejich teorie odpovídaly skutečnosti, než že by ty teorie vyjadřovaly skutečnost. No, to je ovšem problém těch teoretiků, kteří pracně vytvářejí prognózy, předpovědi chování, aby nakonec zjistili, že jejich akademické znalosti nemají celkem žádnou výpovědní hodnotu. Jak říká má kolegyně Veronika. „Než se držet teorie, lepší použít rozum.”

Proto ji mám rád. Jedna z mála psycholožek u které má našinec pocit, že s ní může normálně mluvit, aniž by měl pocit, že mu během řeči stanovuje diagnosu. Jak mají mnozí rádoby psychoanalytičky ve zvyku. Čímž mě za mlada, dokud jsem je bral vážně, nasíraly. Přečtou Freuda a už vědí, jak to je. jen se občas zapomenou podívat, jak to opravdu je.

Pokud člověk používá fenomenologii, tak se dívá, co se jeví, co se ukazuje, pak se ptá, co je za tím? A pak se snaží rozumět těm skrytým motivům a důvodům pro to či ono lidské chování. Tohle se mi třeba líbilo na daseianalýze. Nebo transakční analýze, plus gestalt terapii. Pracuje se s fakty a pocity. Pocit je vždy ta pravda, na pocit si člověk může vsadit. Tam se nikdy nezmýlí. Když mi někdo řekne: „Zuřím.” Věřím mu jeho zuření, dokonce mu věřím, že k tomu má důvod, jen se snažím mu rozumět a pochopit co je to za důvod? A když pochopím, sdělím, zjistím, že i on pochopí. Nemusím používat nějaké složité modely, prostě jen rozumím.

Intoši se domnívají, že prostý, průměrně inteligentní člověk, potřebuje jejich složité modely uvažování o světě k přežití. Bláhovci, on se ten prosťáček docela obejde bez jejich teorií, protože on se dnes a denně učí nové a nové věci, které mu zaručují přežití. Třeba ono použití izolepy. Ano, fyzikální a matematické teorie potřebují lidi, kteří dokáží uvažovat v těch abstraktních teoretických modelech, ale jinak, co s běžného života týče, není nad praxi, která plodí další a další zkušenosti a rozšiřuje poznání. Potřebujeme matematiky a fyziky, ale nepotřebujeme k životu lidi, co mají pocit, že vědí, jak by měl svět vypadat a jak by se měl člověk chovat. Jak se ukazuje, tak hlavně ne podle jejich představ. Jinak se dostane do neštěstí.

Naši předkové stavěli katedrály v takové kvalitě a s takovou rychlostí, že se to zdá až neuvěřitelné s jak prostými metodami tyhle stavby tvořili. Žádné zvláštní matematické výpočty svých gotických kleneb nepoužívaly, přesto ty katedrály k nebi ční dodnes. Jen se člověku tají dech, když i v nich stojí a podívá se vzhůru. Ale když mi genderová, bezdětná znalkyně, začne vykládat o tom, jak vychovávat děti, co děti potřebují a co ne, případně bezdětná psycholožka radí jak ty děti vychovávat, pak se musí jeden nad jejím expertním stavem pousmát. Jo, pokud mi ženská, co má dvě tři děti vypráví své zkušenosti z výchovou těch dětí, pozorně poslouchám, protože většinou ví o čem mluví.

Inu, dost věříme expertům, místo toho, abychom věřili vlastnímu rozumu, vlastím zkušenostem, zkušenostem lidí, co prošli zkouškami, které je zformovaly a ukázali jim ty zkoušky jejich limity a jejich možnosti. Ekonomičtí experti nám prorokují, aby s nakonec ukázalo, že jejich proroctví má stejnou hodnotu jako proroctví slepého mládence. A experti na výchovu, co doporučují střídavou péči, místo toho by zajistily při rozvodu to, že dítě má jeden domov, ale oba rodiče, se kterými se může stýkat, což je v zájmu toho dítěte především, vyhovují představě některých „znalců” potřeb dítěte a vykládají nám, co je správného. No, má životní skepse vůči některému druhu expertů je lety praxe ověřená a potvrzená. Jo jo.

Autor: Jan Jílek | sobota 22.11.2014 19:52 | karma článku: 10,34 | přečteno: 481x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2053x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články