Jen ta hudba hraje dál

6. 02. 2013 13:53:04
Bylo mi asi dvanáct let, když jsem se seznámil se jedním takovým, jak se jim tehdy říkalo, páskem. Jmenoval se Milan, byl asi o čtyři roky starší, učil se v učilišti pro šífry, tedy ČSPLO v Děčíně, měl podkrovní místnost v domě, kde bydlel můj strejda Jarda a kam sem chodil za svým bratrancem Michalem. V té podkrovní místnosti, kde jsem se učil postupně samé hezké věci, jako tajně kouřit, pít pivo, pro které mě drze posílali Milan s Michalem se džbánkem do hospody na Růžku, protože sami si netroufli, která byla v tom domě a myslím je tam dodnes. Tedy, když jsem naposled šel pěšky po Kamenické v roce , kdy jsem tam ještě měl trvalé bydliště a šel tam volit, tak tam byla.

Ten dům, mimo mého rodného na té samé ulici je právě pro mne důležitý, tou hospodou a tou podkrovní místností. Do hospody jsem tam dost dlouho chodil se s vým tátou i pak sám, a v té místnosti jsem poprvé slyšel pravý, nefalšovaný americký rokenrol. Byla to písnička, co zpíval Bill Haley „See you later Aligator.” Jo jo, tam jsem uslyšel a bylo mi přesně tak, jak později zpíval Fred Mercury:

When I hear that rock and roll,
It get ́s down to my soul,
When it's real rock and roll, oh rock and roll.
When I hear that rock and roll,
It get ́s down to my soul,
When it's real rock and roll, oh rock and roll.

Uslyšel jsem rokenrol a byl jsem celoživotně ztracen. Přišel bigbít, přišly různé formy rocku, ale ten starý dobrý Rock and Roll mi zůstal. Už je se mnou víc jak padesát let. Poslouchám ty staré hvězdy, které jsem si v těch časech, kdy jsem jezdil u plavby, kupoval v Hamburku a jinde, kde už tehdy byly za babku, pak jsem je později všechny z potřeby peněz na chlast prodal. Abych, když jsem chlastat přestal, si je opatřoval znovu. Už nikdy jsem nedal bohužel dohromady takovou sbírku, jako tehdy. Desky jsem prodal, muzika zůstala, naštěstí, než jsem je prodal, většinu jsem si přehrál na kazety, které dnes mám v krabici, poslouchám je hlavně na Youtube. Nebo občas se objeví CD, které si z nostalgie po mládí koupím.

Pochopitelně ty staré fláky jako Rock and Roll Music, Tuti Fruti, jiné neméně známé, co zpívali postupně Chuck Berry, Elvis Presley, Fats Domino, Jerry Lee Lewis a další jsou obecné známé, pak jsou už méně známí, zapomenutí, ale nejsou méně dobří. Edie Cochran, Joe Cocker, Bill Haley, Perkins. Díky internetu jsou přístupné věci, které jsem ani v tom Hamburku nesehnal, protože už o ně v těch sedmdesátých a osmdesátých letech nebyl zájem. Ale já si pořád hledám, pořád objevuji nové a nové poklady.

Ano Presley byl král, jenže měl co dělat aby se udržel na špici, když kolem něj byli Roy Orbison, Buddy Holly, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis, Fats Domino, Carl Perkins, a jiní. Tak mám trochu záchvat nostalgie. Někteří zpěváci už nejsou, některé skladby zapadly, ale muzika je tu dál. Občas se pokouším někoho mladého přivést na „víru pravou,” rokenrolovou. Jsem s tím úspěšný asi jako kdybych chtěl páska z padesátých a šedesátých let nutit aby poslouchal dechovku, nebo Karla Vlacha. Občas jsme něco poslouchali, jenže, když tehdejší star Pavel Novák, začal zpívat počeštěnou verzi Rock and Roll Music, už jsme mírně pohrdavě brblali. I když ty slova byly krásný. Jo jo.

...že hraji po večerech rokenrol
a máma, bývá místní dáma, tím pádem nemám pevnou kázeň
a řvávám prý jak blázen
a náš dům na svejch schůzích,
na programu prý mě má.
A na uličním výboru,
se sešla celá naše ulice,
tam napsala se velká petice,
to aby každý věděl jaký jsem...

Jo, řval jsem jako blázen a zpíval z plných plic. Co jiného taky kluk milující muziku, nejen rokenrol má dělat? Zpívat z plných plic. Pak přišla poesie, Villon, Nezval, Baudelaire, Paul Verlene, Emily Dickinson, a s těmi básníky ta muzika šla náramně dohromady. No a potom toulání a zpívání po celém světě. Jo jo a začalo to jak se zpíva v české verzi See you later Aligator.
Na shledanou krokodýle,
na shledanou kajmane,
na shledanou Mister Presley,
já tě žeru balvane,
žádná láska není věčná,
každá jednou pomine...

Celý život jsem se s něčím a někým loučil, jen ten rokenrol hraje dál.

Autor: Jan Jílek | středa 6.2.2013 13:53 | karma článku: 13.54 | přečteno: 580x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 28.68 | Přečteno: 552 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 525 | Diskuse
VIP
Počet článků 1219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 717

Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...