Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Básníci a ti další

Ministr Pospíšil je odvolán a zase je tu něco ke psaní. Pro jiné, rád si na tohle téma přečtu pár blogů od renomovaných znalců. Já se budu držet svého a budu psát jen obyčejných věcech, které se člověku sem tam přihodí. Mám čas, čekal jsem klienta, leč volal mi jeho kamarád, že se nedostaví, neboť ho vyhodili z práce za fetování. Ač jsem mu minulý týden naznačil tuhle možnost, protože jsem měl informace. Právě od jeho kolegy a kamaráda, že jeho šéf s ním pomalu ztrácí trpělivost.

Inu stane se. Jen doufám, že také ex-ministra Pospíšila nevyhodili z vlády za fetování. Snad ne, zdá se to být mladý nadějný muž. Jako můj klient. Tomu jsem už minule doporučil aby navštívil příjmový pavilon v PL Bohnice a neodkladně požádal o přijetí. Nebude to zas až tak jednoduché, protože místa nejsou, ale třeba bude mít kliku, když na mě dá. Ministr Pospíšil to bude mít zřejmě i přes vyhazov z vlády jednodušší.

Sledoval jsem přes víkend zajímavý web Mises.cz kde jsem objevil spoustu zajímavého povídání o ekonomice, liberalismu, svobodném životě. Poslechl jsem si Petera Schiffa, Paula Rona a další. Přečetl pár zajímavých článků, třeba ten o dobrovolné solidaritě v Čechách v devatenáctém století i jiné. Prostě mi ten pohled z hlediska rakouské školy, kterou reprezentuje Ludwig von Mises vyhovuje. Myslím si, že by to mohla být cesta ze socializujícího se evropského ekonomického pekla. Pochopitelně socani to budou vidět zřejmě jinak, ale na názory socanů na ekonomiku jaksi neberu zřetel.

Ono by už konečně bylo na čase, aby ten skutečný kapitalismus s plnou osobní odpovědností začal. S žádnou státní pojišťovnou za zády. Vymýšlet, vyrábět, prodávat laciné, kvalitní věci. Líbil se mi výrok Petera Schiffa o tom, že před sto lety Ford platil nejvyšší mzdy na světě svým zaměstnancům a zároveň vyráběl kvalitní a laciná auta. A v jiném videu, když velmi srozumitelně vysvětloval, že nízké mzdy ze začátku znamenají nízké ceny jiných výrobků a tedy tím pádem díky zvyšující se produkci i podstatný vzrůst životní úrovně. Za stejné peníze více zboží pro zákazníka. Tohle všem těm grafomanům, co pořád malují jak se životní úroveň snižuje by mohlo docela dojít.

Západ dost dlouho postupně životní úroveň zvyšoval. Nebylo to díky dělnickým bouřím, ale díky právě stabilní měně plus vzrůstající produkci a malých daní. Jen málokdo chápe, v tom socializujícím, všepečujícím světě, který se stává pomalu světem bez osobní odpovědnosti, že zvyšovat, nebo udržet životní úroveň se dá jen tehdy, když jsou lidé ochotni osobního nasazení. Vysokého nasazení, protože mají motiv, pokud jim vláda nesebere víc jak 50% výdělku na přerozdělení. To se to vládním úředníkům přerozděluje, když mají takový balík.

Jistě, může mi kdokoliv vysvětlit, že by si kdokoliv nešetřil na stáří. Někdo opravdu ne, někdo zvolí třeba tohle <a href="http://www.ceskatelevize.cz/porady/10318730018-polosero/211562222000014-polosero-tezky-zivot-basniku/">Pološero Třeba se rozhodne, pro divadelní společnost, než pro učení ekonomie. Proč ne, má recht. Nebo neplatí alimenty a vydává to za komunistický odboj. Sedí v kriminále jako příživník, co sice byl svinský zákon na ochranu pětiletky, ale pak odbojářů v tomto případě bylo desetitísice. Holt jim dnešní režim statut odbojáře nepřiznal a tedy nemají důchod. Oni by ho totiž neměli ani za totáče. Neměli by na něj nárok, neměli by odpracovaná léta. Takových odbojářů jsem znal. Po měsících odsezené roky. Jak říkám, zákon to byl svinský. Jenže když si vyberu tenhle způsob života, musím přijmout i skutečnost, že mi nikdo nic nedluží. Mám pak právo na soukromou solidaritu, leč právo nerovná se nárok. Právo mám říci co chci, ovšem nemám nárok na to to říkat v parlamentu, když mě tam nezvolili.

Dokonce si myslím, že být básníkem je bezva, stejně jako je bezva být dlaždičem, nebo burzovním makléřem, ale pořád by měly být všechny tyto činnosti na vlastní riziko. Solidarita, kterou si lidé dobrovolně projevují, je úžasná věc. Jenže stejně jako lásku si nejde vynutit, tedy lze si vynutit nějaký druh soužití, tak si nejde vynutit solidaritu. Lze sice sebrat lidem peníze, na charitu, třeba charita pro vládní úředníky, ovšem to vnímám pod vlivem „rakouské školy” jako čirou zlodějnu. Lásku si nelze na rozdíl solidarity ani vyprosit. Ale to je jiné téma.

Vrátím se k tomu pořadu „Těžký život básníků.” Jsou lidé, kteří se domnívají, že by je stát měl podpořit. Jenže stát sem i já. Já mám poesii, rád, dokonce si ji i kupuji, natolik jsem romantický, leč si myslím, že tady by podpora stejně jako u jiných potřebných věcí, měla jít ze soukromých zdrojů. Nikoliv státních. I u těch nositelů cen. Podobně jak je tomu například u Open Source. Firmy a jednotlivci podporují vývojáře. Také dělají důležité věci pro jiné lidi, také jsou stejně jako básníci důležití, nebo sochaři, malíři a jiní umělci.

Autor: Jan Jílek | středa 27.6.2012 14:22 | karma článku: 19,27 | přečteno: 1458x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články