Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se mít rád

Čas od času narazím na vyjádření, nebo spíš napomenutí, které zní asi v tomto smyslu. „Je dobře se mít rád.” Což je dobrý apel, který jen málokdo přeslechne.

Jenže. Jak už to bývá, lidé v debaklu, nouzi, namítnou. ”Nápad je to hezký, jen nevím, jak se mám mít víc rád, co mám pro to udělat?” Otočí hlavu směrem ke mně, pokud je tomu na terapeutické skupině, abych jim dal návod. Případně jedná-li se o individuální pohovor, rovnou se zeptají, jak to.

Já vlastně žádný přesný a vyčerpávající návod, jak se mít rád nemám. Byly doby, kdy jsem žil tak, že jsem sám sobě ubližoval způsobem života, když už jsem se dostal do debaklu, přestal jsem a začal jsem sledovat jak se cítím. Měl-li jsem hlad, najedl jsem se, měl-li jsem žízeň, napil jsem se, cítil-li jsem se sám, vyhledal jsem společnost. Smrdí-li mi koěš s odpadky, vynesu ho. A mohl bych pokračovat výčtem činností, co mi dělají dobře. Jsem jednoduchý člověk, co nevymýšlí žádná složitá životní řešení.

Přišel jsem na skutečnost, tedy skutečnost pro mne, že tohle chování mi dělá dobře. Pokud praktikuji tyhle věci, co mě nepoškozují, ale třeba mi udělají menší spokojenost, nemusím řešit, jestli se mám, či nemám rád. Pokud tohle někomu nestačí, pak jistě najde mnohem důmyslnější systém. Dmes jsem zažil spokojenost, nejen z toho důvodu, že jsem se s Martinem a Radkou byl koupat ve Vltavě, ale jel chlápek po proudu na takovém cákadelku, volaje na nás, že abychom mu pomohli, když jsme v té vodě, že má něco ve šroubu.

Mířil rovnou na nás samotíží. Tak jsem ho čapl za špičku, povídám: „Dej mi kus lana jestli máš.” Měl. Prý to cákadlo váží dvě a půl tuny. No, uvázal jsem lano na knack, tedy tak se tomu říkalo u plavby, ani nevím jak se to řekne česky. Radka celá vyděšená, že jestli to udržím, pobavila mne. Neb na klidné vodě, rozjedu plně naložený člun, co má na plný ponor sedm set tun. Natož tohle. Omotal jsem lano kolem většího kusu betonu a stála ta kocábka jak přibitá.

Martin mezitím zjistil, že má ulomený list u šroubu. Takže jsem ho zase odvázal, pustil po proudu a bylo. Rozloučil se chlapec s díky. Měl jsem radost, jsme mu trochu prospěli. A hlavně jsem měl radost, že jsem nic nezapomněl. Jak loď uvázat a nenadřít se držením vší silou. Šutr je dost silný za mě. A jestli se mám rád? No, když se najím když mám hlad, dám tělu, co potřebuje, když se obléknu aby mi nebyla zima, udělám pro sebe, co potřebuji. Pokud se potřebuji, něco naučit, co mi může zlepšit den, naučím se to. Ale nepřeháním. Nemusím zas být tím nejučenějším na světě.

Tak je to se vším, si myslím. „Udělej co je třeba,co prospěje tobě a druhým, pokud nedoplácím až příliš na tu prospěšnost, a nemusíš Jeníčku dumat, jestli se máš rád či ne.“ Kdo si dělá dobře, ten se rád má, kdo se cíleně ničí, ten se rád nemá. Z toho důvodu se občas některým věcem vyhýbám. Abych se zbytečně neničil. Ničit se, není projev lásky k sobě. A nejedná se jen o abstinenci od alkoholu, drog a hazardu. Třeba přílišné přemýšlení o politice, nebo světových katastrofách.

Případně nadměrnou prací. Práce je do určité míry prospěšná, leč kdo moc pracuje, většinou ničí své vztahy, plus zdraví a peněz co vydělá, neužije. Tudíž lásky k sobě moc neprojevuje.

Tak jsem zkusil zformulovat, co znamená mít se rád. Určitě se k tomu tématu vyjádří někdo mnohem víc fundovaně. Leč pro mne je tenhle koncept dost účinný, zatím jsem nenašel důvod ho měnit. Když se najím, sleduji, co na jídlo říká tělo. Nedumám nad zdravým, nezdravým, leč jen na tom, zda se moje tělo dlouhodobě z toho jídla cítí spokojeně, stejně tak, když dělám věci, které mi dělají dobře na duši.

Uvázat cákadlo, kouknout na dámu v dlouhé sukni a s plynulou chůzí. Je to krása, když ženská umí chodit a jen se nese. Přečíst si něco pěkného, poslechnout dobrou muziku atd. je toho hodně, čím si člověk může udělat radost a tím si prospět a vlastně sám sobě dát najevo, že se má rád. A jak praví svatý apoštol Jakub. Jeden má víru a druhý má skutky. Ukaž mi svou víru bez skutků a já ti ukáži svou víru na skutcích. Myslím že by s tímhle mohl souhlasit i leckterý zenový mistr. Jo jo.

 

Autor: Jan Jílek | sobota 22.9.2018 13:39 | karma článku: 17,69 | přečteno: 384x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,63 | Přečteno: 2391x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2052x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 659x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Úplně konformní chlápek

Sparta opět odvolala trenéra. Nedivím se. Už dlouho jsem neviděl tak dobrý klub v takovém rozkladu. To už tak bývá. Něco se pokazí a najednou jde vše jak v dominu. Kostky padají jedna za druhou.

25.4.2019 v 14:49 | Karma: 16,69 | Přečteno: 624x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Slavná nevítězství

„Miluji,” takové ta slavná nevítězství. Ve sportu, či v jiných oblastech lidské činnosti. V poslední době je zažívá pražská Slávia. Utrpěla jich hned ve jedné řadě tři. Dvě s Chelsey, jedno ze Spartou.

19.4.2019 v 15:42 | Karma: 17,50 | Přečteno: 519x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Asi nebudu nejlepší

Svezl jsem se dnes ráno „novým autem,” mé lásky, co v pondělí dala do šrotu jednu Felicii, odpoledne téhož pondělí koupila novou Felicii, tentokrát kombík a už zase jezdí.

17.4.2019 v 15:22 | Karma: 17,35 | Přečteno: 587x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Majitelé pravdy a nekonečné kolo sporu

Vyrazil jsem do blízkého supermarketu na nákup. V zájmu zrychlení obsluhy udělali samoobslužné pokladny. Na kartu i hotovost. No zatím, než se zřejmě nacvičíme jak s tím, bude to trochu problém.

15.4.2019 v 11:46 | Karma: 18,60 | Přečteno: 852x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Docela dobré dědictví

Letí to, letí. Zítra by mému tátovi bylo 93 let. Mé bývalé ženě Petře 58, je mezi nimi rozdíl přesně 35 let. Jenže táta se dožil 57. Pálil tu svíčku života ze dvou stran, jak se kdysi říkalo.

14.4.2019 v 14:06 | Karma: 24,14 | Přečteno: 764x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Bramboračka na talíři i v hlavě

Ptala se mne má láska, když jsem seděl u svého psacího stolu, s nohama na stole, na co že myslím? Nějak jsem chápal její otázku jako celkem nepatřičnou.

12.4.2019 v 13:29 | Karma: 20,49 | Přečteno: 663x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Dvě pravidla

Psal mi včera na FB Macháně z Katolického týdeníku, že už tedy jako ten náš rozhovor, co jsme spolu vedli kolem patologického hráčství uveřejnil.

9.4.2019 v 9:53 | Karma: 17,78 | Přečteno: 565x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Dvě víkendové radosti a jedna šmouha

Učil jsem vnučku obchodovat. Přišla na návštěvu, původně měly přijít dvě vnučky, neb té starší, Elence jsem koupil tašku do školy, přesně tu, co si přála a těšil jsem se, že ji ji předám. Nepřišla, měla horečku.

8.4.2019 v 11:57 | Karma: 19,48 | Přečteno: 597x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nemám bohužel žádné zázračné vlastnosti

Volala mi včera neznámá paní, která se dotazovala, zda jsem psychotronik. Musel jsem ji zklamat. Nejsem, nijak se o psychotroniku nezajímám a nemám žádné zázračné vlastnosti.

6.4.2019 v 18:01 | Karma: 15,72 | Přečteno: 620x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Útržky úvah posledních dnů

Sleduji tak události posledních dní, kterými se často zabývají blogy na iDnes i jinde. Ať se jedná o brexit, chování presidenta, nebo nadějí vkládané, či negující tyto naděje u nové presidentky Slovenska.

3.4.2019 v 22:41 | Karma: 20,46 | Přečteno: 621x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Kouzlo nechtěného

Přečetl jsem si několik třeskutě vtipných blogů na aprílové téma, z nichž ten nejtřeskutější, byl blogerky Palkové, na téma stěhování americké ambasády.

1.4.2019 v 12:56 | Karma: 24,45 | Přečteno: 819x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Když se to umí, je to ke koukání

Probudil jsem se v 5:52 letního času. Jak mi ukázal mobil, hodinky i počítač. Skoro vyspalý. Díval jsem se v noci na The Highwaymen s Kevinem Costnerem a Woody Harrelsonem v roli stárnoucích ostrostřelců.

31.3.2019 v 8:08 | Karma: 16,38 | Přečteno: 549x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Umím číst, to je všechno

Už asi dvacet let říkám svým vrstevníkům ohledně počítačů. „Nebojte se něco zkusit, počítač tím nezničíte, maximálně shodíte aplikaci.” Opakuji, ale někdy jak se zdá zcela marně.

30.3.2019 v 2:28 | Karma: 19,41 | Přečteno: 741x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Brazilský kafe a anglický čaj

Tak jsem včera a předtím v pátek ochutnal brazilský kafe a anglický čaj. Tedy, viděl jsem dvě světová mužstva, se kterými hrála česká reprezentace. Bylo na co koukat.

27.3.2019 v 7:52 | Karma: 12,17 | Přečteno: 477x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zřejmě nebude hlupák

Se zájmem jsem si přečetl zprávu, že president Trump je v podstatě nevinný. Nespolupracoval s Rusy, nemá na krku žádný kriminální čin, který by ho mohl stát presidentský úřad.

25.3.2019 v 12:01 | Karma: 28,15 | Přečteno: 852x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články