Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak mě našel Medvídek Pú

Tak mě tak dnes napadlo, když jsem poslouchal Tomáše a Radku, jak zkoušejí nový skeč, co jsem napsal pro „Leporelo a zrcadlo”

 

Což je přepracované „Leporelo lásek končících a někdy začínajících,” že vlastně divadlo je zajímavé samotným tím procesem, hledáním, co text, který mnohdy je sám zajímavý jen z poloviny, říká, co se kolem povídá a děje s herci.

Samotný proces, kterému se lidé s větším, či menším úsilím věnují. Přišli dnes na zkoušku, protože Radka bude dělat umění v sobotu a neděli a role Terezy, kterou jsem jí přidělil, protože jak už se občas chovám, něco mě napadne, že by to mohlo být dobré, zkusím, a ona zkouška mi potvrdí, že je to dobrý nápad. Neb mám samosebou jen dobré nápady.

Oba aktéři jsou profesionální umělci, i když herec je jen Tomáš, ale na druhou stranu, pokud je někdo scénograf, tak určitě viděl nějaké představení, slyšel herce, jak zkoušejí, tak drze předpokládám, že by se mohl pokusit o herecký výkon. To byl ten geniální nápad. A jak se zdá, bude fungovat.

Ono vlastně nejde o nic jiného, než věřit, že lidé umějí hrát, neboť v životě hrajeme různé role. Někdy hrajeme děti rodičů, jindy rodiče dětí, obojí se musíme učit za chodu, stejně jako hrát milence, skromné a pokorné, případně spravedlivě rozhořčené. Hrajeme, protože kdybychom nehráli a nestřídali role, vlastně bychom se mnohdy s nikým nedomluvili.

Říká se tomu: „Sociální dovednost.” Prostě lžeme, hrajeme, neboť, kdybychom byli pravdiví, stejně jako kdyby druzí byli pravdiví, pak se pozabíjíme. Nepochybně je dobré umět projevovat emoce, neb emoce jsou vždy pravdivé, ale jak říkal Honza Lutera: „Laskavá pravda, pravdivá láska.” Ale dodával: „Tu pravdu po kapkách.” Já jsem udělal zkušenost, že fakta nejvíc bolí.

Některá pravda obsahuje fakta, jenže některé „pravdy” nemají faktů ani, co se na nehet vejde. Takže jsem toho názoru, že je možné skoro kohokoliv při troše tréninku přesvědčit k tomu, aby si dokázal uvědomit ty role, co mnohdy hraje bez uzardění v životě, a projevil a zahrál je i na prknech, co znamenají svět.

Jak jsem si tak přemýšlel, letmo bloudil po internetu, vzpomněl jsem si na Medvídka Pú. Kdysi dávno jsem četl, jak onu původní pohádku, tak pak „Medvídek Pú a filozofové,” a ještě mám pocit, že „Medvídek Pú a Zen.” Dnes jsem objevil další: „Medvídek Pú a Tao.” Už ani nevím, co mne přivedlo dnes k Medvídkovi Pú, ale to není důležité. Důležité je, že jsem objevil knihu, kterou jsem neznal, stáhl a začal číst a ona mi sedla k dnešní zkoušce a tomu pocitu, který jsem měl z té zkoušky.

Dějí se někdy věci. Člověk si jen tak nechá plynout myšlenky a z ničeho nic najde knížku, která mu sedne do pocitu. Jo jo, Tao má tu sílu, že pokud se nechá něco plynout, tak s plynutím i něco připluje, jen nevíme co a mnohdy ani nechápeme, z jakého důvodu, dostaneme to, co zrovna potřebujeme.

Nakonec i křesťanství říká: „Když se člověk řádně modlí, dostane, co potřebuje.” Což rozhodně neznamená, že dostane, co chce. Asi to tak funguje i na divadle. Hledám, hledám, šmejdím, šmejdím a nikde nic a najednou je tu jen tak přesně, co potřebuji. Zrovna, když jsem přestal šmejdit. A ne vždy chápu hned, že tohle je zrovna, co jsem potřeboval.

Občas mne překvapovalo, jak k jedné roli se objevovali lidé, zdáli se být dobří, ti praví, aby nakonec ono úsilí vzdali a už to vypadalo, že nikde nic a v tom se objevil někdo, jakoby z nouze ctnost a ono se nakonec ukázalo, že tenhle chlap/ženská jsou pro tu roli ti nejlepší.

Jsou na světě mechanismy, co fungují, leč nikdy nepochopím, jak? A všechna vysvětlení selhávají. Asi má být na světě nějaké tajemství, zřejmě to Tao, co nikdo slovy nepopíše a když popíše, už to není Tao. A z jakého důvodu se nám stávají věci, co se stávají. Ale vlastně je to bezva žít život, kde je tajemství, které nikdo nevysvětlí, ono se děje.

Tak mě na konci týdne po zkoušce vykoukne knížka, kterou jsem si měl chuť přečíst, protože jsem dnes šmejdil v knihkupectví, nic jsem si nekoupil, ale věděl jsem, že nějakou knížku sháním. Jen jsem nevěděl jakou. A najednou ji mám před sebou. Jo jo.

 

Autor: Jan Jílek | sobota 14.4.2018 0:06 | karma článku: 8,55 | přečteno: 212x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články