Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neboť tělo i duše jedno jsou

Občas bojuji s leností. Tedy bojuji. Klidně si lehnu, čumím do nebe, jsem-li pod širým nebem, případně do stropu, jsem-li pod střechou a dům má strop. Jde mi ten boj náramně.

 

Objevil jsem na internetu zajímavou knihu od Tomio Hirai: „Zazen: Léčba zenovou meditací.” Autor, psychiatr, v ní popisuje léčení některých psychiatrických pacientů pomocí zazenu. Už jsem psal v některých blozích, že praktikuji ke svému křesťanství i některé východní techniky, jako jsou jógové ásany, zazen, dechová cvičení. Pochopitelně se vyhýbám náboženským úkonům, které jsou s některými druhy jóg, či buddhismu spojeny.

Ono sezení, ležení, bez hnutí, pozorování toho, co se mnou děje, co prožívám, jak myslím, mi v mnohém prospělo. Stejně tak, jako mi prospělo, cvičení zaměřené na různé pozice těla, které se nazývají „ásany.” Tradice říká, že mají zdravotní účinky, což roky oné praxe tato tvrzení potvrzují. Věčného mládí jsem sice nedosáhl, ale mimo těch zatracených kolen, jsem pořád ve formě, bez potíží s páteří a jiných stařeckých neduhů.

A kde je málo neduhů, je i většinou veselejší mysl. Pamatuji, jak mnozí kamarádi ze zápasnického oddílu, se mi posmívali s tím, že jsem líný a chci jen ležet, nic nedělat a čekat na zázrak. Posmívali se, leč nedal jsem na ně a prospělo mi ono nedání na tenhle názor. Člověk zjistí, že jen sedět a nic nedělat je mnohdy dřina náramná. Kupodivu, ono ležení, sezení, pomalé protahování, zaujmutí pozice a setrvání určitý čas, mě už dlouhá léta drží nad vodou, abych se nezbláznil a nevyhořel, jak mnohdy vyhoří kolegové, když neumí říci: „A dost, dál už ne.” Mnoho lidí z pomáhajících profesí má tento problém. Problém vyhoření. 

Vrátím se k Tomiovi Hiraiovi. Ten člověk dělal v šedesátých letech minulého století výzkum mozkových vln souvisejících se zazenem. Což je meditace převážně v sedě. Ale Tomio Hirai popisuje i meditaci vleže a v chůzi. Většinu technik, popisovaných v publikaci jsem znal, přesto mě ten výzkum zaujal. Vlastně potvrdil mou zkušenost. Je krásné se sejít s autorem a praxí potvrdit jeho výzkumů.

Trochu se s ním rozcházím s praktikováním psychoterapeutických technik, nebo pohledu na logoterapii, kterou zmiňuje v souvislosti V.E.Frankla, ale to jsou drobnosti. Samotná kniha je velmi zajímavým pohledem na neurózy, nespavost a možnosti léčení za pomoci zen-buddhistických technik. Mezi které zazen patří.

Leže v posteli a čta tuto zajímavou knihu, jsem si uvědomil, jak mě opravdu mnohdy zcela „bezduché, bezobsažné” čučení do nebe, do zdi, na strop opravdu dokázalo přivést na řešení některých problémů, když jsem zcela vysadil, nikam se nehnal, nechal jít věci svou cestou a počkal až mě něco napadne. Myšlenky bloudily sem tam, nakonec se ztratily, prázdno v hlavě, čímž se mě kdysi dávno pokoušeli urážet mnozí mí známí. Ale do prázdné mysli se vložit, něco, co má smysl. Do přeplněné hlavy, celkem nic. neustálé šrotování, většinou spolehlivě zamezí myšlení, které má smysl.

„Ráno moudřejší večera.” Říká lidová moudrost. Jasně, pokud člověk usne, přeruší mnohdy ten občasný myšlenkový průjem, jimž mnozí z nás občas trpí, ráno vstane a najednou ví, jak se věci mají. A diví se, že ho to nenapadlo hned. Nemohlo, neb byl zahlcený neustálým vymýšlení nejrůznějších variant, což asi bylo nutné, aby se nakonec mu zjevila jakoby jen tak, ta správná.

Zazen a jógové techniky, tohle vlastně dělají cíleně. Sedící, stojící, jdoucí člověk, má možnost nechat volně vše plynout, jen sledovat své myšlenky, pocity a najednou zjistí, že je zklidněný, a v tom klidu má schopnost konstruktivně myslet. Osobně jsem díky těmto technikám objevil, že je víc možností, není jen jedna jediná ta správná, ale mnohé situace mají více řešení, jen se nesmí člověk nechat zavalit strachem, z toho co se stane, když něco udělá jinak, než byl zvyklý.

Ono se toho v těch jógových technikách a zen-buddhistických odehrává i na fyziologické úrovni. Psychické a fyziologické je propojeno, tím neříkám žádnou novinku, pouze jen opakuji. Opakování matka moudrosti. Jinak pro křesťany. Modlitba růžence, či východní staroslověnské modlitby: Hospody Isuse Christe Syne Boži, pomiluj mja hrišnoho. Neboli česky: Pane Ježíši Kriste, smiluj se nade mnou hříšným. Mají obě ty modlitby velký efekt, při touze se zklidnit, najít rovnováhu duše. Tím vlastně i těla. Neboť tělo i duše jedno jsou. Jo jo.

 

Autor: Jan Jílek | pátek 30.3.2018 16:36 | karma článku: 13,86 | přečteno: 312x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Mluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:34

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny probíhá tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci zřejmě...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  10:15

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  10:13

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

SOCDEM žene Paroubkovu suverenitu k soudu. Žádá její vyřazení z voleb

25. dubna 2024  10:13

Sociální demokracie (SOCDEM) tvrdí, že koalice ČSSD, kterou ministerstvo vnitra zaregistrovalo pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články