Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ode zdi ke zdi

Mám dovolenou, můžu klidně spát celé dopoledne a přesto jsem vzhůru. Inu, někdy ne vše vyjde jak si člověk představuje.

 

Vlastně tímhle jsme se zaobírali na několika skupinách, kam klienti tohle téma přinesli. Očekávání, představy a skutečnost, která nakonec nastala. Naděje je mocná čarodějka, ať se jedná o cokoliv. Mnozí jistojistě očekávají, že ten pohovor, kde uchazeč dostal informaci: „Zavoláme vám, ozveme se vám.” A berou tuhle informaci jako jistotu a už si malují obrazy, malované nejzářivějšími barvami. Místo toho, aby si řekl: „Tak uvidíme, co z vás vypadne, pokud z vás něco vypadne.” Už uvažuje, jaká ho čeká skvělá budoucnost. A ono dost často nic.

Nebo mladá dáma hodí laso, v lasu uvízne možný kandidát na partnerství, (už skoro se bojím napsat manželství,) a ona už sní o bílých šatech a družičkách. Voliči zvolí politickou stranu, vyslechnou sliby a už s se mnozí vidí v ráji, který hned po volbách nastane. A ti všichni dojdou jistého zklamání, že budoucnost není nikdy taková, jak si ji do růžova malovali.

Žijí ode zdi ke zdi. Namlouvají si sny v těch nejzářivějších barvách, aby poté svá barevná přání, která se neuskuteční, vyčetli těm, kteří jim dali pouhou naději.

Často mi lidé říkají, že jsem zbytečně pesimistický a málo optimistický. Inu, nejsem ani pesimista, ani optimista. Jsem, pokud je v mých silách a schopnostech, realista. Zůstávám na zemi. Jasně, chybí mi po skoro dvaceti pěti letech terapie ono nadšení pro vše nové, nadějné. Tedy, chybí mi takové to nemístné očekávání, že vše bude dobré, překážky nebudou, a nemám díky tomu ten „správný” pozitivní přístup, se kterým jde údajně všechno, když se chce.

Kupodivu, viděl jsem stovky pozitivních lidí, stále dobře naladěných s představou, jak vše překonají, jen když budou chtít a přesto ne vše dostanou. Stále nad věcí, stále bez pochybností, stále trousící pozitivní moudro a nakonec, velmi často, zažijí jen a jen zklamání, a neřeknou si: „Jsou věci nad mé možnosti.” Oni se obviní z malé píle, z malého úsilí a věří, že kdyby tomu dali víc, pak by to určitě dopadlo jinak.

Pravda, je mnoho lidí, kteří dokázali nemožné. Nebo téměř nemožné. Ale těch je nepoměrně méně, než těch, kteří se pokoušeli o totéž a neuspěli. Možná někdy jen z toho důvodu, že nebyly ty příhodné podmínky, nikoliv, že byli horší. Jen málokdy se v životě sejdou všechny okolnosti tak, aby bylo možné uspět. Někdy jednoduše není štěstí. A nejedná se o nedostatek znalostí, nebo schopností. Prostě něco někdy vyjde, nebo nevyjde.

Spousta věcí mi v životě vyšla. Nikoliv protože jsem byl lepší než druzí, ale jen z toho důvodu, že jsem se šťastnou náhodou ocitl ve správný čas na správném místě a potkal ty správné lidí, kteří si mě všimli. Nepochybně tomu předcházela dost dlouhá práce, kde nebyly jen samé úspěchy. V životě jsem zažil dost neúspěchů, pádů. Ale je spravedlivé říci. „Měl jsi štěstí, Jílku.“

A ne všechno, co jsem si předsevzal, jsem dokončil. Nakonec v počítači mám docela dost rozepsaných věcí, které jsem odložil na někdy a začal se zabývat něčím, co mne zrovna napadlo a zdálo se mi v tu chvíli zajímavější. Občas i ty rozepsané věci prohlédnu, připíši větu, odstavec a začnu zase s něčím jiným.

Chovám se tak trochu jako Tolkien, který měl toho rozepsáno a nedokončeno tolik, že jeho syn má po zbytek svého života k editování a vydávání tolik materiálu, že ho to uživí. Tatínek se mu postaral o zábavu. I peníze. Myslím, že moje děti toho tolik nezdědí, jako Tolkienův syn, ale i tak je toho nedokončeného dost.

Jo, když se člověku nechce, je to údajně horší, než když nemůže. Asi nejsem dost pozitivní, zarputilý a nechce se mi dost často. Lidé se mě občas s rozhořčením ptají, když jim řeknu, že něco nechci dělat, že jsem zrovna líný, jak si ten život vlastně představuji. Odpovím jim: „Přesně takhle. Chci být líný, nechci tohle zrovna dodělat, chci se zabývat zcela něčím jiným.”

Měl jsem v životě málo cílů. Nestal jsem se miliardářem, neoslnil jsem svět svými uměleckými výboji, dokonce mi bylo jedno jestli jsem úspěšný a šťastný podle všech možných představ. Občas se mi mnohé nepovedlo. Moji spolužáci a kamarádi si ve dvaceti stavěli domy, kupovali auta a já jsem se potuloval po tancovačkách, bloumal po světě s usárnou, jezdil na lodi, byl chudým terapeutem, udělal jsem toho méně, než jsem mohl, a přesto bych neměnil.

Žiji si, jak chci, dělám si, co chci, dovolím si luxus psát, o čem chci, nejlépe se mi píše o vztazích. Jsem rád, když lidé o mých příbězích diskutují, dohadují se, co která postava myslela a většinou nechávám otevřený konec. Asi nebudu ten pozitivní příklad hodný následování. Jo, a chodil jsem si, kam jsem chtěl a kdy jsem chtěl.

Jak se tak vracím do minulosti, tak mě udivuje, co všechno jsem si v životě dovolil. A dokonce se nikoho neptal, jestli smím a jestli je to dobře. Takhle, bylo mnoho těch, co věděli lépe než já, co potřebuji. Aspoň si to tedy mysleli, ale nedbal jsem.

Byl jsem celoživotně drzý jedinec, co si myslel, že ví nejlépe na celém světe, co chce, co potřebuje a co je pro něj nejlepší. Sem tam jsem se zmýlil, ale to už patří k věci. Se svými omyly a chybami nakonec musím žít jen já sám. Jo jo.

 

Autor: Jan Jílek | pátek 16.3.2018 8:08 | karma článku: 15,00 | přečteno: 457x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články