Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Být hranol, co stojí, ať vržen jakkoliv

Stále pokračuji ve zkoumání toho, co je evoluce, jak se na ni dívá třeba církev adventistů sedmého dne, nebo katolická církev. Jak ji vidí lidé jako Richard Dawkins, či Rupert Sheldrake.

 

Pomalu jsem přešel k Markovi Orko Váchovi, katolickému knězi. S údivem jsem jako katolík zjistil, že se katolická církev nedívá na evoluci zamítavě. Papeži se k ní staví pozitivně. Což mi udělalo radost. Byly doby, kdy jsem četl knihy typu: „Sobecký gen” „Slepý hodinář”, či „Boží Blud.” Mám rád knihy Matta Ridleyho: „Červená královna”, „Původ ctnosti.” Nebo „Genom.” ono je toho víc, co jsem četl, ale tihle dva mne asi nejvíc oslovili. Našel jsem v jejich knihách zajímavé věci o lidském chování.

Matt Ridley mi přijde méně militantní ateista, než Richard Dawkins, nejmilitantnější křesťané se mi zdají adventisté. Vlastně oni se tím ani nijak netají, že jsou ve válce o víru s ostatními denominacemi, především s katolickou církví. Na tu mají největší pifku. Odpadlíci vždy mají pifku na ty, co od nich odpadli. Shlédl jsem dost jejich videí, abych věděl, že adventistou se stát nechci.

Vždy jsem tvrdil, že biologové, jak sociální, tak evoluční, vědí o lidském chování víc než psychologové. Zabývají se fakty, pozorují je a z faktů vyvozují dost přesné závěry. Já se zabývám také lidským chováním, nikoliv teoriemi, ale pozorovanými fakty. Z nich vyvozuji předpoklady, jaké asi mají lidé motivy k tomu, či onomu a pak si své závěry ověřuji.

V tomhle směru je pro mne autorita Daniel Kahneman, který dostal Nobelovu cenu za ekonomii, i když by ji spíše měl dostat za aplikovanou a experimentální psychologii. Jeho kniha: „Myšlení rychlé a pomalé”, mne už pár let provází. Koupil jsem si jak papírové vydání, tak e-knihu.

Kompletní popis toho, jak lidé uvažují, jak se v různých situacích a z jakého důvodu chovají. Ano, Erich Berne mi ukázal jak si lidé hrají,jaké mají motivy ke hrám, které vztahům rozhodně neprospívají. Viktor Emanuel Frankl zase, jak je důležité najít smysl životní situace a jak se chovat aby si člověk mohl jednou podívat do své minulosti a necítit stud.

Vlastně, nebyl ani jeden z nich psycholog, jen psychiatři. Rupert Sheldrake zase potvrdil, pro mne docela přesvědčivým způsobem, že Jungovo kolektivní nevědomí, má vědecký základ díky Sheldrakově morfologické rezonanci. Michael Behe, zase, že ID, má dost vědecký základ v tom, že evoluce není zas až tak jednoduchá, jak si mnozí myslí. Jeho: „Darwinova černá skříňka”, je napsaná velmi erudovaně a závěry založené na postoji ID díky „neredukovatelné složitosti” nejsou zas tak mimo, jak se mnozí snaží tvrdit.

Nejsem intelektuál, spíše prosťáček Boží, co si rád sáhne, jako nevěřící Tomáš a zároveň mám snad i docela víru v ty fakta, založené na pozorování, které mi docela slušně naznačují, že ten vesmír má nějaký smysl, stejně jako Velký třesk a je za ním asi něco vyššího, než se snaží tvrdit ateisté. Křesťanství takového typu mi vyhovuje. Žije se mi v něm docela dobře. Nejsem zas až takový silák, abych v životě nehledal spojence. Jak v lidech, tak ve vyšší moci.

Viděl jsem mnoho „siláků, kteří u mne slabého, hledali oporu a jistotu. Ale pořád měli na jazyku, jak ničemu nevěří, vyšší moc nepotřebují a musí si poradit sami. Zřejmě se asi moc neposlouchali, když tohle říkali. Někdy je až zábavné, jak tu mantru opakují. Dost dlouho jim trvá, než přijdou na skutečnost, že dobrý spojenec a pevná koalice fandí úspěšným. Koalice se dají obměňovat, tím, že hledám další a další spojence, ještě nutně neopouštím ty staré.

Lidé žijící v představě o své všemohoucnosti, většinou přemýšlí v extrémech. Buď je všechno snadné a nic není nemožné, nebo všechno je špatně a nic nemá smysl. Třískají sebou ode zdi ke zdi. Když nejsou všemocní, jsou bezmocní. Nechápou smysl úkrytu, nechápou smysl požadavku o laskavost, nechápou smysl pokory. Pýcha jimi cloumá a když s člověkem pýcha cloumá, rozhodně není: „Hranol, co stojí, ať vržen jakkoliv”. Jo jo.

Uř jen ten začátek o knize Genesi, stojí za vyslechnutí.

 

Autor: Jan Jílek | pátek 15.9.2017 23:46 | karma článku: 17,11 | přečteno: 566x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články