Čtu opravdu, co čtu?

24. 06. 2017 3:05:31
Včera. Divadelní zkouška v malém, příjemném sálu a nakonec zajímavá diskuse, která strhla všechny účastníky. Hrajeme dnes.

Ženská koalice dělala advokátku hrdince, kterou byla jedna z mých postav z připravovaného románu. Inu, chápu, že je pro mnohé lidi dost těžké si představit, že se dám koupit, ale ke koupi jsme údajně všichni. Prý je to jen otázka ceny. Zřejmě mi zatím nabízeli málo, když mne chtěli kupovat.

Není jednoduché se vžít do člověka, který se dá koupit. Koupit z nejrůznějších důvodů. Třeba proto, že chce mít pohodlný život. Aby nakonec zjistil, že cena, kterou platí je vyšší, že za kolik byl koupen.

Občas něco napíši, abych zjistil, že pokud se ten příběh probere z trochu jiného úhlu, najednou se mi v textu objeví, co jsem vůbec nezamýšlel, ani nechtěl, nebo nepředpokládal. Tohle je u psaných textů dost časté. Najednou z toho fenomenologického hlediska se vyklube skrytý obsah. Ale nakonec, proč mne tohle překvapuje, když mnohdy tohle se děje i ve skupinové terapii.

Tak uvidíme, co z toho dostaneme večer. Mluvil jsem s Tomášem Kargerem, který ten text bude číst a protože jsem mluvil s profesionálem, zjistil jsem, co v tom objevil on. Ale to už nebudu prozrazovat. Nechám na Tomášovi, aby tu část toho románu vyjevil po svém.

Rád si čtu některé staré maily, nebo dopisy, které jsem posílal a někdy i dostal zpátky. U mailu je tohle jednoduché. Stačí se podívat do odeslané pošty. U dopisu, tam zase musí ty dopisy mít, aby si mohl člověk „počíst.” Sám sobě dá informaci, jak myslí, jak reaguje, vzpomene si na emoce, které prožíval, když ty dopisy, či e-maily psal.

Chtěl jsem se jednou omluvit a napsal jsem asi tohle:
V poslední době se zdá, že jsem tě několika svými výroky o tvém chování, vzhledu, vůně dotkl. Říkal jsem ti, že jsi krásná, že o tebe stojím a že mi voníš. Nijak si na ty slova nereagovala. A z tvého postoje jsem měl pocit, že mé požadavky na ten vztah jsou pro tebe nepřijatelné.
Z toho důvodu se ono řečené naprosto nikdy už nebude opakovat. Už se nikdy nevyjádřím tímto způsobem. Nebudu tě obtěžovat slovy, krása, láska, touha. Zřejmě nemá smysl ti cokoliv z toho řečeného nabízet. Nebudu ti tohle opětovně říkat, abych neměl pocit, že obtěžuji. Pokud jsem obtěžoval, lituji toho.
Dopsal jsem, poslal a po poslání si asi dvou dnech po sobě ten dopis přečetl.

Přečetl a napadlo mne, že jsem možná té ženě řekl. Nikdy už ti neřeknu, že tě miluji, že jsi krásná, že po tobě toužím, že mi voníš. Ty si ta slova nezasloužíš! A přemýšlel jsem jestli jsem ji chtěl něco podobného říci a dumal jsem, zda si ten dopis tak vyložila. Nebo, jak si jej opravdu vyložila. Nikdy mi neodpověděla. Přikláním se k tomu, že si tomu dopisu opravdu takhle porozuměla. Nejsem si jist, že jsem toužil přesně po tomhle.

Psaní leporel o lásce, milostného románu ve mne probouzí takové úvahy. Terapeutická praxe, kdy se věnuji tomu, jak a co nejlépe porozumět klientovi, mne vede občas k takovým pohledům. Vynořují se mi z dávné minulosti vzpomínky, na různé situace, co jsem prožil slyšel o nich vyprávět, abych si v rámci existenciálního pohledu na život pokusil vybavit a pochopit tu situaci. Existenciálně, nikoliv psychoanalyticky kauzálně.

Psané slovo, vždy vytváří možnost v fenomenologickém kontextu různé výklady. U slova jako takového, kde je doprovod neverbálního viditelného sdělení, už je ten výklad užší, než u písemného. Pokud bych řekl tváří v tvář: Nikdy už nezopakuji, že tě miluji, že mi voníš, protože se mi zdá, že tě obtěžuji. Mohu velmi rychle se dozvědět, že se třeba jen stydí, že neumí odpovědět na tak jasné sdělení, že tomu nevěří,

U osobního sdělení většinou platí, jak řekla jednou Justýna: „Jeníčku, když mluvíš o tom, že ses z toho Nového Zélandu chtěl vrátit kvůli mě, z lásky ke mě, i když bys tam nejradši zůstal. Tak si říkám, že lžeš, až to hezké není, ale dobře se ta lež poslouchá. Říkáš ji tak procítěně.” Ale opravdu, ono s opravdu dost těžko v osobním kontaktu lže o lásce, než v písemném. Když ne těžko, tak mnohem hůře.

Pro mne písemný projev má tu výhodu, že se dobře formulují myšlenky, ale pokud ty dobře formulované myšlenky si přesto někdo, kdo zrovna není naladěný, pak se velmi dobře z nich dá udělat zlý záměr, který se velmi těžko právě díky těm jasně formulovaným myšlenkám mění. „Tady si to napsal!!!” A točí se na napsaném slově: ”Protože tohle jsi přesně myslel. Jen si to po sobě přečti!” Zní většinou. Nejen ženy, ale i muži takt argumentují.

Občas zase má psané slovo tu výhodu, že čtenář, co tvrdí, že něco četl, četl tu pasáž zcela určitě a pak stačí jen dotaz. „A kde, ukaž mi tu pasáž?” Přečte se pasáž a čtenář zjistí, že četla jeho představa, co si myslel, že tam je. I o tomhle byla ta včerejší diskuse. Někteří tvrdili, že zcela určitě slyšeli to či ono. A stačilo jen onu větu, věty znovu přečíst a nastalo ticho. Jo jo, tak uvidíme, co nastane.

Autor: Jan Jílek | sobota 24.6.2017 3:05 | karma článku: 14.46 | přečteno: 442x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 9.08 | Přečteno: 616 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.61 | Přečteno: 435 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 292 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 574 | Diskuse
VIP
Počet článků 1219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 717

Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...