Putování knihovnou

18. 06. 2017 0:40:53
Prolézám svoji knihovnu a dávám si dohromady psychoterapeutickou literaturu. Mám jí docela hodně, jenže o ni ztrácím přehled. Nějak jsem začal číst autory, které jsem kdysi dávno přečetl a odložil.

Dalo by se říci: Vracím se ke kořenům. Možná bych se měl vrátit víc, nejen v terapii, ale i v životě k těm kořenům. V poslední době mnohem méně, se věnuji tomu, co se děje ve světě, ale víc se věnuji klasikům, víc čtu, než se dívám na YouTube, či televizi. Baví mne si číst, mezi četbou si zdřímnout, válet se, jako kdysi obložený knihami a když mne jedna přestane zajímat, začíst se do druhé.

Jsem přesycen událostmi. Nebaví mne řešit vyslovené pitomosti, řečené kdejakým pitomcem, co se dostal na místo, kam evidentně nepatří. Protože kdyby patřil, napřed myslí, pak mluví. Víc poslouchá a méně poučuje. Zatím víc ti lidé mluví, než poslouchají a pokud poslouchají, tak především sami sebe.

Pokud chci něco vědět, poslouchám. Když neposlouchám, nic nevím, nic nevidím. Jenom v tichu sebe sama, bez zbytečných představ a úvah, může mít člověk nosnou myšlenku. V tom tichu ho sama napadne, nemusí ji pracně vymýšlet. Tohle například nechápaly některé mé kolegyně, které měly představu, co by měl pacient říkat, jak by to měl říkat a vůbec neslyšely, co opravdu říká. Některé se poučily, některé, doufám, té práce nechaly a šly se živit něčím jiným.

Ale to už je dost dávno. Většinou ty dámy propadly takové zvláštní pýše, že vystudovaly elitní školu a teď jsou těmi expertkami na život. Nebyly jimi ani zdaleka. Měly jakousi představu o tom, co je život, pletly si život s těmi představami a trousily rady, které ti pacienti nebrali vážně. Podobně lze poznat ty experty na všechno, co se domnívají, že oni vidí všechny nedostatky světa, přijdou a napraví je. Většinou nadělají jen větší chaos, než byl.

Tihle experti obvykle nemohou vidět něco funkčního, aby se nepokusili tu funkčnost zlepšit. Jedna věc je motor vyladit, druhá, celý ho předělat. Pokud ho jemně a opatrně ladíme, pak má větší výkon, menší hlučnost, ale předělávky obvykle končí tristně. Pár takových lidí znám, nejenom s motorem, nebo počítačem, ale s celým systémem tak zacházejí. Pak bývá „veselo.” Mnohé ženy tak zacházejí s celým bytem. Kde se bydlelo celkem pohodlně je nakonec nesmyslný chaos, o jehož smyslu mimo té ženy nikdo nemá ani potuchu.

Koneckonců, pokud tohle dělají s vlastním bytem, pak mají jen, co chtěly, ale nedej Bože, když se tohle začne dělat se školstvím, zdravotnictvím, nebo financemi. Jeden expert vedle druhého troubí hesla o efektivitě a zbude jen bordel. Ovšem, kdyby ve skutečném bordelu se takhle chovali, tak bordelmamá prodělá poslední tanga. Stát si ovšem na nápravu půjčí. Nakonec jsou potřeba další lidé, kteří, co fungovalo, nechali zničit, aby později ti samí experti vytvořili komisi, která za velké peníze ten systém dá v dalším volebním období dohromady, aby další parta přišla a opět reformovala.

Ano, knihovnu občas prolezu, ale reformu knihovny moc nedělám. Pokud by se mi má láska nehrabala v knihovně a nestěhovala mi nekonečné řady knih k posteli, ty knihy stejně nikdy nedočte, tak bych nic nemusel hledat. Přemýšlel jsem, jestli ji nepřerazím ruce, aby nemohla v té knihovně šmejdit, pak jsem se nad ní smiloval. Možná mám zbytečně dobré srdce a už nikdy nebudu přesně vědět, co kde mám a budu muset vždy pracně hledat. Inu, ani doma jeden nezabrání chaosu, který mu nadělají jiní.

Domácí knihovna je důležitá věc. Do té si už dlouhá léta pořizuji knihy, ke kterým se vracím. Jak jsem dnes hledal knihu „Já jsem OK, ty jsi OK„, tu jsem pochopitelně nenašel, ale nalezl jsem jiný poklad: Perlsovu „Gestalt terapie doslova.” Tušil jsem, že ji někde mám, ale jak už bylo výše řečeno v posledních letech mívám v knihovně chaos a ztrácím přehled, co kde je, musím občas udělat výpravu za poznáním a prolézt knihovnu, abych zjistil, co mám, co už nemám, protože jsem něco někomu půjčil a zapomněl komu. Případně našel ve zcela jiném regálu, než kdysi byla. Občas mne zajímá, jak se kniha o Linuxu dostane mezi poesii.

Spíše by se dalo říci, jak se poesie dostane mezi knihy o počítačích? Nehledám viníka, neb ho znám. Někteří jedinci jsou prostě nepoučitelní a stále spoléhají na mé dobré srdce. Ale jak říkáme my v Sudetech. Es kommt der Tag. „Přijde den a nastolíme pořádek.” Tohle sice říkal genosse Goebbels, jenže pořádek musí být. Na tu moudrost jistě soudruh říšský ministr nepřišel sám. Tedy se zajímám, proč je Villon v regálu, kde by se měly skvět knihy o Linuxu. Například. Pak dostávám drzé odpovědi. „Nevím, jsem ji v ruce neměla, kam sis ji dal, tam ji máš.” Inu, uznání a pochopení člověk doma nedojde. Nikdo není doma prorokem. Jo jo.

Autor: Jan Jílek | neděle 18.6.2017 0:40 | karma článku: 15.86 | přečteno: 287x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 12.04 | Přečteno: 199 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.44 | Přečteno: 1286 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
VIP
Počet článků 1219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 717

Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...