Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karlík a Emily

Tak jsem se dočetl v mailu, že po mě touží jedno nakladatelství, kde jsem si kdysi dávnou koupil jednu knihu. Inu, marketinková představivost nemá meze.

 

Nechám je, ať se jim po mě stýská. Je hezké vědět, že někde v dáli, za mnou bučí, jak míval ve zvyku pravit můj nebožtík tatík, stroj, který rozesílá maily potencionálním zákazníkům.

Jak se zdá, zřejmě zruším minimálně jednu ze svých dvou emailových adres. Beztak mi na obě chodí denně asi 150 nabídek nejrůznějšího druhu. Od zvětšení penisu až po klasickou literaturu. Pokud mi někdo napíše mail, pak už jedině se ona pošta týká vylíčení všech možných potíží, co pisatel/ka má. Kde jsou ty časy, kdy jsem dostával sladké dopisy od svých lásek a stejně sladce jsem na ně odpovídal.

Odpovídal jsem na ně asi takto:
Má lásko, voňavá a sladká,
také na tebe myslím a zcela určitě tě miluji, jako ty mne. Když jsem bez tebe, jsem jako ztracený...
Pochopitelně pak jsem pokračoval v důvěrném tónu. Jo, kdo dnes napíše rukou takový dopis. Minimálně dvoustránkový. Méně stránek, bych považoval za urážku. Zcela určitě bych to vnímal jako nedostatek lásky. Jak z mé strany, tak z její strany.

Dnes si lidé píší SMS, neužijí si tu slastně bolavou chvíli čekání, zda ve schránce najdou dopis se známým písmem. Dopisy jsem psal rád. Psal jsem a viděl tu tvář, cítil tu vůni oné dotyčné.

V dobách e-mailových jsem psal aspoň přílohy v PDF. Dokonce jsem se proto naučil e-sazečský systém TeX. Abych dal najevo, jak moc mi na té dámě záleží. Vlastně jsem psal takhle jen jediné. Prý je má všechny schované. Byly prý moc krásné. Doufám, že je po mé smrti nevydá jako milostnou literaturu.

Mám jakýsi ostych číst vydanou korespondenci slavných lidí. Kde se ukazuje mnohdy i jejich soukromí a obnažují se na dřeň. Myslím, že milostná korespondence je záležitost těch dvou lidí, kteří si svěřují důvěrné věci. Někdy se v nich i hádají.

Co bylo, bylo. Mohu popsat třeba chyby, kterých jsem se dopustil v literatuře, nakonec i to jsem v některých knihách udělal, ale nikdy jsem nezveřejnil dopis, který jsem od nějaké své lásky dostal. Byl jen a jen pro mne.

Mám rád milostnou poesii, tam se básník vypovídá. Většina básníků prý umí o lásce psát, leč mívají problém lásku realizovat. Něco na tom bude. Honza Lutera měl na tenhle aspekt teorii. Říkal, že si ti lidé vyčerpají samotným psaním, pak už jim síly na opravdovou lásku nezbudou.

Nakonec má oblíbená básnířka, Emily Dickinson, by tu teorii mohla potvrdit. Její verše jsou nádherné, totální poesie. Nechybí tam ani ten milostný podtext. Leč její život byl život ženy v osamělosti a odloučenosti od vezdejšího světa. Emily Dickinson

Rád si v ní čtu. Nejen v ní, ale ona je mi asi ze všech nejbližší. Nikoliv osudem, neprožil jsem život v ústraní, ani nenapsal asi 1800 básní, ale takovým tím pohledem na svět. Viděla věci jinak, než lidé vidí. Psala jak chtěla, nedodržovala normy a obvyklý styl. Přesto jsou ty verše úchvatné.

Vlastně, jen lidé, co nedodržují konvence a zaběhnuté normy, mohou objevit něco dalšího, něco nového, co tu ještě nebylo. Podívají se na věc jinak, z jiného úhlu a stvoří věc, která tu nebyla. Nejen v literatuře, ale v technice, filozofii, medicíně. Spojí ve filmu barvu a hudbu, a najednou divák zjistí, že scénář je sice v podstatě slabomyslný, lehce předvidatelný, i přesto, že se tváří tajemně, ale on je unesen tím útokem na ty emoce.

Jo, jsme tím, co prožíváme, jak pravil Karlík Jung. Rád ho čtu, píše krásné věci, někdy i mimo běžné chápaní, terapii bych podle něj asi dělat nemohl, ale čte se to krásně. Jako ta Emily. Jo jo.

Autor: Jan Jílek | čtvrtek 13.4.2017 12:46 | karma článku: 14,05 | přečteno: 277x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2053x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

V Letech otevřeli památník holokaustu Romů a Sintů. Za války tam stál koncentrák

23. dubna 2024  9:59,  aktualizováno  11:30

Muzeum romské kultury otevřelo dnes Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách v Letech na Písecku....

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  11:30

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Wagnerovec po návratu z fronty zavraždil ženu, tělo rozřezal do dvou kufrů

23. dubna 2024  11:26

Rusko se v souvislosti s návratem vojáků z ukrajinského bojiště potýká s narůstající kriminalitou....

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:22

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články