Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Málo snesitelné pravdy

Čas od času se přistihnu, že říkám lidem věci, které nechtějí zas až tolik slyšet. Jedna má kolegyně říká: „ Ta tvá, dost často málo snesitelná pravda.”

 

Jak vyplyne z dalšího textu, ty málo snesitelné pravdy, říkám jen někomu a za určitých okolností. Chápu, co má asi má kolegyně na mysli. Mít „málo snesitelnou pravdu,” a ještě ji ostatním přímočaře sdělovat je, mnohdy riziková záležitost. Přestože se nesnažím říkat pravdu, tedy tu svoji subjektivní, ale spíše pozorovaná fakta o chování jednotlivých lidí. Riziková záležitost. Jak pro mne, tak pro ty kolem mne. I přestože se snažím ji sdělovat neagresivní formou, stejně dozvím, že jsem agresivní, arogantní a bezohledný.

Pro všechny lidí je nepříjemné slyšet fakta o jejich chování. Fakta o jejich motivech, proč dělají to či ono, nebo proč něco nedělají. Je pro ně ohrožující, že jim rozumím, ohrožující v tom smyslu, že jsou čitelní a jejich motivy najednou nejsou tak nezištné, poctivé, nebo ušlechtilé. Najednou jsou z nich obyčejní lidé s lidskými potřebami.

Lidé dost často tají, nejen před druhými, ale i před sebou své skutečné motivy a svá opravdová přání. Vždy chtějí vypadat před druhými i před sebou lepšími. Děláme to tak všichni. Občas se stydíme, za to, že si přejeme něco, co bychom si jako slušní lidé přát neměli. Třeba nevěru, nebo něčí neúspěch. Přejeme těm druhým něco zlého, protože se jimi cítíme poškození. Máme rádi zadostučinění a spravedlnost podle svých měřítek.

Nebo hodně peněz. Sex s někým konkrétním, Případně moc. Moc nad druhými lidmi, abychom je mohli ovládat ještě jim svou moc nad nimi prodat jako jejich prospěch. Tohle dělají nejen politici, ale třeba i rodiče svým dospělým dětem.

Pokud jim je vyjevím, což dělám dost často, dlouhodobě a většinou rád, obvykle se neradují. Většinou skryjí své pocity a pak se mne zeptají v jakém jsem znamení a když řeknu „střelec,” pak se zatváří moudře a řeknou něco ve smyslu: „ No jo, střelci jsou takoví.” A začnou si dávat pozor. A čím víc skrývají, tím jsou obvykle čitelnější.

Nemyslím si, že nějaké znamení má takovou moc, že je tak vidoucí a bezohledné. Spíš jsem se tohle časem naučil jen tak mimochodem. Neberu moc ohledy, protože přílišné ohledy jsou z mého hlediska cestou do pekla. Nechci aby se moji blízcí, nebo klienti dostali na cestu do pekla.

Jsou lidé, kterým své málo snesitelné pravdy neříkám. To jsou ti, na kterých mi nezáleží, nebo je nemám v terapeutické péči. Což je většina cizích lidí. Starám se o své. Blízcí lidé kolem mě mi říkají. „Na ty cizí jsi laskavější.” Ano, z jejich hlediska jistě. Pokud nic od těch neznámých nepotřebuji, a nijak mi na nich nezáleží, nemám potřebu investovat svou energii, do jejich změny. Chovám se k nim slušně. Slušnost mě nic nestojí.

Ono vlastně neinvestuji svou energii ani do změny blízkých lidí. Spíš jim poskytnu tu informaci, které někdy říkají málo snesitelná pravda, přestože ji zatím všichni snesli a nikdo na ni neumřel. Poskytnu tedy informaci a nechám na nich, co s tou informací udělají. Většinou si místo poděkování vyslechnu, jaký jsem neomalený. Asi jsem. :-)

Z nedostatku ochoty investovat energii, do něčí změny nijak nenandávám voleným politikům. Pamatuji si jejich případné špatné chování, jejich lži, podvody, a už mě nikdy svými slovy nepřesvědčí, že jejich skutky v budoucnu budou lepší. Nenadávám jim a nevolím je. Stejně tak lidem, co mě někdy v minulosti svým chováním poškodili. Smířím se s tím, že jsou takoví, smířím se s tím od nich nemohu nic čekat. Smířím se s tím, že lepší nebudou. Nezdržuji se jimi.

Život je příliš krátký na to, abych očekával změnu od lidí, kteří se k ní naprosto nechystají. Úvahy, že možná někdy jednou, nastane ta doba, kdy je něco přinutí změnit, nechávám optimistům. Nebo naivním jedincům, co mají dost času. Jestli nastane, tak fajn. Ale pro ně, já z jejich změny pravděpodobně nijak těžit nebudu.

Říkám lidem v terapii. „Změníš se, to je dobře. Dobře pro tebe. Já z tvé změny nijak těžit nebudu. Žít s tebou nebudu, majetek s tebou také nemám, děti spolu nevychováváme.” Stejně tak říkám lidem, kteří jsou v mé blízkosti. „Pokud se chováš tak, abych se necítil ohrožený, pak je dobře. Záleží-li ti na tom abys se mnou vycházel, pak se chováš tak, abych neměl potřebu se vzdálit a nechat tě sobě samému. Nezáleží-li ti na mě, pak se chováš jak uznáš za vhodné, ale nejsi v mé blízkosti. Protože já tě předělávat nebudu, ale rovnou tě opustím.”

Rád si píši a formuluji své blogy na téma týkající se chování lidí. Vždy si na něco přijdu důležitého pro sebe. Dnes jsem přišel na tohle.
„Málo snesitelné pravdy” z hlediska mé kolegyně, jsou tedy z mého pohledu jen informace, které poskytuji lidem, na kterých mi záleží. Říkám lidem. „Takhle se chováš a tvé chování ti pravděpodobně přináší tyhle problémy, nebo tyhle radosti. Chceš-li neprožívat některé negativní pocity, chovej se jinak. Chceš-li prožívat nějaké pozitivní pocity, chovej se takhle. Chování lze poměrně snadno změnit.” Ale té informaci nemusí kdokoliv věřit, či ji brát nějak vážně. Čas nakonec ukáže. Jo jo.

  •  
Autor: Jan Jílek | středa 28.12.2016 9:07 | karma článku: 25,22 | přečteno: 1001x
  • Další články autora

Jan Jílek

My pony, rifle and me

Vždy, jak se napiji vody ze sklenice s citronem, uvědomím si, jak zhnuseně mi chutná voda samotná, když v těch vedrech na mě pořád povykují, „musíš pít, pít hodně v těch vedrech!”

20.6.2019 v 16:58 | Karma: 36,68 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Sladké je žít

Užívám si v poslední době nemocnic. Mám se tak skvěle, že mít se lépe, snad to ani nevydržím. Po operaci v únoru vše vypadalo nadějně, leč pak se tněco mírně zadrhlo, neboť nastala lokální recidiva nádoru.

26.5.2019 v 11:03 | Karma: 31,02 | Přečteno: 2054x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Zbytečný pocit viny

Čas od času se na mne obrátí zoufalá matka, která má povedenou dceru, či syna. Feťačky, alkoholiky, gamblery. Ptají se jestli udělaly dobře, že svou ratolest vypakovaly z baráku.

8.5.2019 v 19:23 | Karma: 31,95 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Ukázka z rozepsané knihy "...a řekla jen.."

Tenhle příběh se nikdy nestal. Jen město Děčín a bývalá kavárna Grand jsou skutečné. Jakákoliv podobnost je čistě náhodná.

5.5.2019 v 11:17 | Karma: 17,42 | Přečteno: 660x | Diskuse| Osobní

Jan Jílek

Nikdo nic za nikoho neodžije

Poslouchám, jak déšť bubnuje na okna a raduji se. Mohlo by pršet celou noc, celý den, celou noc a celý den. Ano vím, že někteří by plakali nad zkaženým víkendem, leč...

26.4.2019 v 21:14 | Karma: 22,49 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky

25. dubna 2024  8:49

Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  8:38

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  8:38

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

  • Počet článků 1219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 718x
Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek

Seznam rubrik

Oblíbené články