Takový skvost to zas až není

26. 07. 2016 11:57:54
Ráno mne probudila služka. Zapomněl jsem, že v úterý chodí. Naštěstí jsem byl oblečený a probuzený. Není nic příjemného, když mě někdo časně zrána kolem desáté překvapí v posteli

Pro ty, co uráží toto pojmenování služkou, tu paní, co mi chodí uklízet. Bych podotkl, že moje matka kdysi dávno, když vyšla ze školy byla služka. Pět let. Byla z Podkarpatské Rusi, doma jich bylo ještě hodně, tak šla sloužit. Díky tomu se naučila vařit, starat se o domácnost, maďarsky a německy. Pak ještě sloužila v Praze, ale jen krátce. Nevidím tedy v tom pojmenování nic urážlivého. (Nakonec naši politici jsou také voleni aby sloužili, nikoli aby nám poroučeli.Jsou tedy sloužící.) Ale to jen tak na okraj.

Život byl tvrdý a vlastně děti z početných rodin, jako byli moji rodiče, hlavně děvčata, odcházely rovnou ze školy, aby se uživily, pracovaly, nikdo jim nic nedal. Moje matka naštěstí na tu dobu vzpomínala ráda. Byla v teple a neměla hlad. Říkala. Hlad měla, když musela se vrátit domů, protože i její zaměstnavatelé v době války, později neměli potřebu služebné. Ale to bylo koncem roku 1944 a začátek 1945. Její rodná ves byla vypálená.

Tak jsem se od služky a rána dostal k minulosti. No, nakonec ani já jsem neměl nijak lehký život, ale nestěžuji si. Ono, co se dnes zdá tvrdé, bylo vlastně samozřejmé. Člověk vyšel školu, aby zjistil, že co si neobstará, nemá. Ano, středoškolské vzdělání nebylo samozřejmostí, něčím se vyučit nebyla hanba. Vysokoškolák byl člověk, který na tu vysokou školu musel mít.

Pravda, byli tehdy i tací, co měli na vysokou školu a měli potíže se i jen vyučit. Ale to byli děti třídních nepřátel, co se prostě díky svému původu neměli šanci většinou dostat na nějakou školu. Čas od času bdělé oko strany přimhouřilo víčko, ale to byli výjimky. Třídní nepřátelé jinak neměli nárok na vzdělání.

Musím říci, že se mi služka, co dnes dorazila, občas se střídají, líbila svým pracovním přístupem a nasazením. . Dala mi na sebe číslo, nabídla mi, že pokud budu mít zájem umýt okna, což běžně nedělá, stačí zavolat. Pracovitá paní. S chutí jsem sledoval jak pracuje. Šlo jí to. Umím uklízet, umím vařit, takže docela jsem sledoval její postup. Byl bezchybný. Jo i uklízet se musí umět.

Ani se nedivím, že dobré služky byly skutečně součástí domácnosti a většinou se s nimi zacházelo slušně. Jen idiot zachází s lidmi, co něco umí blbě. Myslím, že v dnešních mnohých firmách by někteří lidé mohli vyprávět na obě strany. Občas i někteří kolegové, kteří ovládají házení klacků pod nohy, ale neovládají řemeslo, nejsou kompetentní, dokáží, nejen majitel, nebo ředitel firmy, otrávit lidem kolem sebe parádně život.

A na druhou stranu zase, pokud je slušný kolektiv, pak je radost pracovat. Včera jsem obdivoval mou lásku, když ji čtyřikrát za odpoledne změnili příjezd auta, které ji mělo odvézt na natáčení do Zlína. Jsem dost trpělivý člověk, ale takovou čirou nekompetenci bych asi nerozdýchal. Zřejmě bych tomu, kdo to organizoval sdělil své mínění o jeho schopnostech. Chápu svou lásku, že práce na stromě neroste, ale všechno má své meze.

Potkal jsem v životě pár takových lidí. Všude byli, všechno znali, od všeho měli klíče, aby nakonec stačili otrávit život širokému okolí. Na dost dlouho. Jsou lidé, kteří mají pocit, že pokud je něco jednoduchého, málo komplikovaného, pak to není dostatečně intelektuálně na výši. „Pán Bůh s námi a zlé pryč”, říkala moje babička. Jo, to je opravdu zážitek takové lidi potkat, když mají něco organizovat, nebo řídit.

Naštěstí většinou jsem se takovým lidem dokázal z dlouhodobého hlediska vyhnout.Tihle lidé se nikdy nic nenaučí a nic nepochopí. Nemá smysl s nimi vést příliš dlouhou polemiku. Jistě demokracie je o diskusi, ale příliš dlouhá diskuse znamená, tedy alespoň ve firmě, malý výkon. A u výše uvedených lidí stačí počkat, nikdo jim nemusí házet klacky pod nohy, protože oni se do té hromady klestí stačí zahrabat sami. Pak je klid.

Lidé, co nepodávají výkon, prostě skončí. Přestanou obtěžovat ty druhé svou neschopností. Jistě v politice, je to trochu jiné. Tam je diskuse nutná, neschopní se velnmi těžko vyhazují, mají pocit, že nejsou služebníci, ale páni, jenže pokud fungují volby, pak, když nic jiného, je možné ty nejméně schopné vyměnit. Myslím, že volby z roku 2013 jsou krásnou ukázkou.

Tedy, ne že bychom dostali zas až takový skvost, ale někteří lidé díky těm volbám zjistili, že po dlouhých letech jsou lehko nahraditelní. A nikomu neschází. Nejvíc se tomu diví oni sami. To se tak stává. Za ty roky měli pocit nenahraditelnosti a najednou si občané poradí i bez nich. Nakonec, pokud vláda nevládne, parlament jen diskutuje, občanům se vede dobře. Poradí si i bez politiků.
Je to stejné jako ze slečnou.

Slečna má pocit nenahraditelnosti a najednou zjistí, že už není number one, ale tou bývalou, co si na ni občas, někdy jen zřídka občas, chlapec vzpomene. Stejně tak politici. Musím říci, že si pamatuji jen některé premiéry, ale ministři, jo, tam mám mezery. Velké mezery. Ze slečnami to mám podobně. Ani jméno, ani tvář si u některých nevybavím. Jo jo.

Autor: Jan Jílek | úterý 26.7.2016 11:57 | karma článku: 23.94 | přečteno: 691x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 171 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 11.45 | Přečteno: 1168 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.32 | Přečteno: 462 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 295 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
VIP
Počet článků 1219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 717

Terapeut, spisovatel, cestovatel, snílek Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...